بلبرینگ‌ کف گرد یکی از انواع بلبرینگ‌های چرخشی است که سایز‌ها و اندازه‌های متنوعی دارد و در صنایع مختلف به کار می رود. به دلیل پیچیدگی این بلبرینگ‌ها نصب آن ها نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و حتی به یک چالش جدی تبدیل شده است. نصب صحیح بلبرینگ‌‌ کف گرد بسته به اندازه و ابعاد آنها با هم متفاوت است. آشنایی با نحوه نصب بلبرینگ کف گرد تا حد زیادی از بروز حوادث خطرناک و خسارت‌های جدی جلوگیری به عمل می‌آورد.
قطعات بلبرینگ کف گرد قابل تفکیک هستند و می‌توان مجددا آنها را به هم وصل کرد. دقت کارکرد این بلبرینگ‌ها مطلوب است و تحمل بار زیادی را دارند اجزای این بلبرینگ‌ها شامل قفسه، ساچمه، واشر محفظه و واشر شافت می‌باشد.
این بلبرینگ‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توان به بلبرینگ کف گرد یک طرفه و دو طرفه و بلبرینگ کف گرد با تکیه‌گاه کروی اشاره کرد.
بلبرینگ کف گرد یک طرفه از یک قفسه تشکیل شده است که درون آن دو واشر و یک دست ساچمه قرار دارد، بلبرینگ‌های دو طرفه از یک قفسه تشکیل شده است که درون آن دو دست ساچمه و دو واشر برای نصب قرار دارد و یک واشر میانی روی شافت تعبیه شده است.

نکاتی درباره نصب بلبرینگ کف گرد

  • لازم است قبل از نصب، دستورالعملی که کارخانه به صورت فایل آموزشی و یا بروشور در اختیار مصرف‌کننده قرار داده‌است مطالعه شود.
  • هر گونه اشتباه در نصب بلبرینگ موجب آسیب‌دیدگی و کاهش طول عمر آن می‌شود.
  • روش‌های متعددی جهت نصب بلبرینگ‌ کف گرد وجود دارد، اما باید توجه داشت همه این روش‌ها استاندارد نیست و استفاده از آن روش‌ها موجب آسیب رساندن به بلبرینگ می‌شود.
  • توجه به دمای محیط نصب بلبرینگ نیز حائز اهمیت است. چرا که مواد روان‌کننده موجود در بلبرینگ در دماهای بالا حالت روانی و لزج بودن خود را از دست می‌دهند و طول عمر بلبرینگ کاهش می‌یابد.
  • توجه به میزان گرد و غبار موجود در محیط نصب بلبرینگ نیز از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار داد. در صورتی که غلظت گرد و غبار در محیط زیاد باشد لازم است که از بلبرینگ شیلددار جهت نصب استفاده شود.
  • پیش از نصب بلبرینگ باید توجه داشت که بلبرینگ سالم باشد، ترک نداشته باشد و باید بررسی نمود که در بین ساچمه‌های آن پلیسه‌ قرار نگرفته باشد.
  • هنگام نصب بلبرینگ حتما نکات ایمنی رعایت شود و برای سوار کردن بلبرینگ‌های بزرگتر استفاده از دستکش،عینک و کفش ایمنی فراموش نشود.

 

نصب بلبرینگ کف گرد

قبل از نصب بلبرینگ کف گرد باید دقت شود که روی آن عبارت P5 حک شده است یا P6؟ عبارت P5 به این معناست که کارکرد و دقت ابعاد، مطابق کلاس 5 تهیه شده است و P6 به این معناست که مطابق کلاس 6 تهیه شده است.

قبل از نصب باید مشخصات شافت از لحاظ مشخصات محیطی، عمر مفید و میزان کارایی و اندازه آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و باید اطمینان حاصل شود که بلبرینگ‌ها در یک راستا قرار گرفته باشند. در صورت عدم دقت به هم‌راستایی قطعات بلبرینگ باید انتظار خرابی زودتر از موعد بلبرینگ را داشت.

همچنین باید از روان‌کننده‌ای که مناسب است استفاده شود. روغن‌کاری اصولی و دوره‌ای مرتب باعث می‌شود عمر بلبرینگ افزایش یابد و در بسیاری از هزینه‌های ناشی از خرابی بلبرینگ صرفه‌جویی شود.

اجزای بلبرینگ کف گرد قابلیت جدا شدن از هم را دارد، همین دلیل نصب آن راحت‌تر از سایر بلبرینگ‌ها است. انتهای شافت و سوراخ بلبرینگ با یک شیب 10 تا 20 درجه ساخته شده است تا در آن هنگام نصب، کار آسان‌تر باشد و به آن آسیب وارد نشود. اما باز هم باید دقت کرد که نصب آن به افراد مجرب سپرده شود. به هنگام نصب باید دقت شود که به بلبرینگ ضربات هر چند آهسته هم نباید وارد کرد. اگر از روش ضربه زدن برای جا زدن بلبرینگ استفاده می‌شود باید دقت شود که به خود بلبرینگ‌ها مستقیما ضربه وارد نشود بلکه باید از صفحات فلزی تخت که مقاوم است استفاده شود. به این صورت که این صفحه را روی بلبرینگ قرار داده و ضربات یکنواخت و متعددی به صورت آرام وارد شود. همچنین باید دقت شود که به سطوح لغزشی فشار وارد نشود. توصیه می‌شود برای جا زدن بلبرینگ به جای ضربه زدن از دستگاه‌های پرس مکانیکی و هیدرولیکی استفاده شود. شما عزیزان می توانید برای تهیه انواع بلبرینگ و رولبرینگ به فروشگاه اینترنتی دانشنامه بلبرینگ مراجعه نمایید و این محصولات را با قیمتی مناسب تهیه نمایید.

بهترین روش برای نصب بلبرینگ استفاده از روش گرم کردن می‌باشد. به خصوص اگر بلبرینگ‌ها بزرگ باشد. اما باید دقت داشت که از شعله مستقیم و مشعل برای سوار کردن آنها استفاده نشود که موجب خسارت به شافت بلبرینگ می‌شود همچنین تمام بلبرینگ به صورت یکنواخت گرم نمی‌شود. بهترین کار استفاده از دستگاه گرم‌کن القایی می‌باشد که بلبرینگ را تا دمای 120 درجه سانتی‌گراد گرم می‌کند. بنابراین لازم است هنگام کار از دستکش‌های مناسب دمای بالا استفاده شود تا دست نسوزد. یکی از مزایای این دستگاه این است که تمام بلبرینگ را به صورت یکنواخت گرم می‌کند. نصب بلبرینگ‌های در سایز بزرگ و گران‌قیمت را بهتر است به افراد ماهر و متخصص سپرد.

نتیجه این که آنچه بر روی طول عمر بلبرینگ موثر است نصب صحیح و سوار کردن صحیح بلبرینگ است. همچنین باید دقت شود برای افزایش طول عمر بلبرینگ و جلوگیری از آسیب دیدن آن در هنگام سوار کردن بلبرینگ به آن حرارت و ضربات بیجا وارد نشود. از طرفی باید مراقبت‌های دوره‌ای نظیر روغن‌کاری و ... روی آنها انجام شود. در این صورت طول عمر بلبرینگ بیشتر از محاسبات انجام شده خواهد بود. برای به دست آوردن اطلاعا بیشتر در رابطه با بلبرینگ کف گرد و نحوه نصب آن می توانید کاتالوگ بلبرینگ کف گرد را مطالعه کنید تا اطلاعات تکمیلی را در این زمینه به دست آورید.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000