تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ

بسیاری از افراد تصور می کنند که بلبرینگ و رولبرینگ در همه خصوصیات مشابه هم هستند و در تمامی کاربردهایشان از خودرو گرفته تا کاربردهای صنعتی می توانند جایگزین همدیگر شوند اما فرق بلبرینگ و رولبرینگ فراتر از این حرف هاست و این دو تفاوت های مهمی با هم دارند و ما در این مقاله قصد داریم به بررسی فرق بلبرینگ و رولبرینگ بپردازیم.

 

 

این دو عنصر در مراحل ساخت و طراحی مشابه هم هستند اما فرق بلبرینگ و رولبرینگ در میزان بار و فشاری که می توانند تحمل کنند، می باشد.

به طور کلی ساخت بلبرینگ و رولبرینگ شامل مراحل زیر است:

  1. آماده سازی مواد اولیه فولاد (مواد اولیه گاها شامل فولاد، کروم، کربن، فولاد ضد زنگ 440C و پلاستیک هستند.)
  2.  بخش آهنگری
  3. حرارت (شامل داغ کردن فولاد در دمای 840 درجه سانتیگراد، آبدهی در محیط روغن و سپس انجام عملیات حرارتی می باشد.)
  4. پولیش
  5. سوپر فینیش
  6. خط مونتاژ (ترتیب مونتاژ کردن بلبرینگ بدین صورت است که ابتدا رینگ داخلی سپس رینگ خارجی سپس ساچمه و پس از آن قفسه ها نصب می شوند و در انتها بلبرینگ مونتاژ شده با ماده ضد زنگ پوشش دهی می شود.)
  7. تست کیفیت (شامل تست اندازه، سرعت و حرکت برای اطمینان از میزان آلیاژ به کار رفته می باشد.)
  8. بسته بندی

تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ

 

 تفاوتهای کارکردی بلبرینگ و رولبرینگ

همانطور که گفته شد بلبرینگ و رولبرینگ ها در ساخت و طراحی شبیه هم هستند و معمولا از فولاد یا برنج ساخته می شوند. اصلی ترین فرق بلبرینگ و رولبرینگ در عنصر غلطان مورد استفاده می باشد تا بتوانند نیرو و وزن مربوطه را تحمل کنند. این عنصر غلطان در بلبرینگ ها ساچمه و در رولبرینگ ها استوانه است.

بلبرینگ ها بار شعاعی اجسام کم وزن را می توانند تحمل کنند، بدین صورت که هنگامی که در حرکت هستند بار مربوطه را از مسیر بیرونی به مسیر داخلی منتقل و امکان چرخش صاف برای وزن های پایین را فراهم می کنند. از بلبرینگها معمولاً در چرخ های کوچک و کاربردهای روزمره مانند هارد دیسک های کامپیوتر، صندلی های مدیریتی، اسکیت های چرخ دار، موتور سیکلت، آسانسور، پله برقی، ریل کمدها، تجهیزات پزشکی و تصویر برداری و .... استفاده می شوند. در صورتی که فشار زیادی به بلبرینگ وارد شود منجر به تغییر شکل و خرابی شان می شود به همین دلیل برای تحمل وزن های بالاتر از رولبرینگ ها استفاده می شود.رولبرینگ ها برخلاف بلبرینگ ها، در اطراف یک استوانه قرار دارند و با میزان حرکت دورانی بیشتر می توانند بارهای رانش را در ناحیه های بزرگتر تحمل و توزیع کنند و دارای قدرت بیشتری برای حمل وزنه های سنگین تر هستند.

 از دیگر تفاوت بارز بلبرینگ و رولبرینگ می توان به ساختارشان اشاره کرد. اجزای بلبرینگ به دلیل اینکه به صورت مونتاژ شده به فروش میرسند در صورت خراب شدن باید به طور کلی تعویض شوند اما رولبرینگ ها به دلیل داشتن ساختار قدرتمند میتوان به راحتی اجزای آنرا در هنگام خراب شدن جدا و تعمیر کرد به عنوان مثال برای درک بهتر این تفاوت ها می توانید جدول رولبرینگ استوانه ای را بررسی و این اطلاعات بدست آمده از این جدول را با اطلاعات خود درباره بلبرینگ استوانه ای مقایسه کنید.

تفاوتهای کارکردی بلبرینگ و رولبرینگ

 

 اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ و رولبرینگ

  • کنس (Rings)

کنس(یاتاقان) از قطعات اصلی بلبرینگ ، به پوسته بیرونی و داخلی گفته می شود که ساچمه های بلبرینگ داخل آن قرار می گیرند. کیفیت و تعداد آلیاژهای مورد استفاده در هر کنس بلبرینگ بسته به نوع آن متفاوت می باشد.

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ و رولبرینگ

  • اجزای غلتشی یا ساچمه ها(Rolling Elements)

شکل و نوع ساچمه ها از اصلی ترین فاکتورهای تشخیص تفاوت بین انواع بلبرینگ ها و رولبرینگ ها می باشد.ساچمه شامل دو کلمه بال(ball) و رول(roll) می باشد. کلمه بال به معنای توپ یا ساچمه گرد در ساختار بلبرینگهای شیار عمیق، خود تنظیم، کف گرد و تماس زاویه ای بکار می رود .
از پر مصرف ترین نوع ساچمه می توان به ساچمه های گرد و سوزنی اشاره کرد.
ساچمه های گرد با قابلیت چرخش در سرعت بالا در بلبرینگ های شیار عمیق، تماس زاویه ای، کف گرد و خود تنظیم استفاده می شوند. ساچمه های سوزنی به دلیل توانایی تحمل فشار بالاتر نسبت به ساچمه های گرد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. مواردی مانند کشور تولید کننده، گرید ساچمه، کیفیت ظاهری و گرد بودن، یکدست و براق بودن در قیمت ساچمه موثر میباشند. کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، اوکراین، هند، چین، تایوان از بهترین کشورهای تولید کننده ساچمه بلبرینگ هستند که در بازار ایران استفاده می شود.
رول در انواع ساچمه سوزنی، ساچمه بشکه ای، ساچمه مخروطی و ساچمه استوانه ای موجود می باشد که در ساخت انواع رولبرینگ بکار می رود.

  • قفسه (Cage)

قفسه بلبرینگ یکی از موارد مهم در طول عمر مفید بلبرینگ می باشد زیرا به عنوان نگهدارنده ساچمه عمل می کند و با ارتباطی که بین رینگ های بیرونی و درونی برقرار می کند، باعث چرخش بلبرینگ می شود.
از وظایف قفسه در بیرینگ می توان به نگهداری روغن گریس، جلوگیری از تماس مستقیم اجزاء غلتشی با یکدیگر و هدایت آنها به منظور کاهش گرما و اصطکاک اشاره کرد.

امیدواریم مطالب این مقاله با موضوع فرق بلبرینگ و رولبرینگ مفید واقع شده باشد. جهت خرید انواع برندهای بلبرینگ از جمله خرید بلبرینگ skf به صفحه مربوطه مراجعه نمائید.

تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ - دانشنامه بلبرینگ
اگر شما هم در مورد تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ کنجکاو هستید، گوش دادن به این فایل صوتی از دانشنامه بلبرینگ خالی از لطف نیست. دانشنامه بلبرینگ بزرگ ترین مرکز فروش انواع بلبرینگ در ایران شما را در زمینه کسب اطلاعات بیشتر درباره بلبرینگ ها و رولبرینگ ها یاری می کند.

دیدگاه‌ها  
0
0
# مجتبی صدری 1400-10-27 11:20
سلام
برای خرید بلبرینگ چطور باید اقدام کنیم؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0
0
# ادمین دانشنامه بلبرینگ 1400-10-28 10:11
به نقل از مجتبی صدری:
سلام
برای خرید بلبرینگ چطور باید اقدام کنیم؟


با سلام.
برای کسب اطلاعات در مورد بلبرینگ مورد نظر خود می توانید با دانشنامه بلبرینگ همراه باشید تا در مورد قیمت بلبرینگ و موجود بودن در بازار به شما اطلاعات داده شود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000