روش های تست بلبرینگ و ارزیابی سلامت آنها | روش تست بلبرینگ

عمر یاتاقان ها را بر اساس پارامتر های متفاوتی تعیین می نمایند. به همین خاطر تشخیص پایان عمر آن ها کار آسانی نمی باشد. نکته حائز اهمیتی که می توان به آن اشاره نمود، وجود قابلیت تعویض در بلبرینگ و رولبرینگ می باشد. در نگاه اول شاید تصور اینکه بتوان بلبرینگ ها و رولبرینگ ها را تعویض نمود حالت عجیبی به نظر بیاید. در این مقاله قصد داریم درباره روش های تست بلبرینگ و ارزیابی سلامت آنها مطالب مهمی را خدمت شما بیان نماییم.

درباره تست بلبرینگ و ارزیابی سلامت آن بیشتر بدانید

عمر دستگاه رابطه مستقیمی با سلامت بلبرینگ ها و رولبرینگ ها دارد. اگر به این موضوع کم توجه شود، مشکلات بسیاری را در ادامه به همراه خواهد داشت. بر همین اساس می ‌توان با بررسی و تحقیق درباره اهمیت انجام تست بلبرینگ و به دنباله آن ارزیابی سلامت بلبرینگ ها، احتمال به وجود آمدن مشکلات را به حداقل رساند. به طور کلی انجام تست بلبرینگ به واسطه دو روش متداول قابل انجام می باشد و اجرایی این روش ها از اهمیت بالایی برخوردارند. مهمترین بازخوردی که می ‌توان از انجام این روش ها به واسطه تست بلبرینگ دریافت نمود، کاهش خطر توقف ناگهانی برای خط تولید می باشد. چرا که می تواند به دلیل خرابی بلبرینگ ها و رولبرینگ ها این اتفاق رخ دهد. به همین خاطر می ‌توان به جهت کاهش این شرایط، با ارزیابی های مداوم و تستهای متداول به جهت کارکرد بلبرینگ ها، این خرابی های ناگهانی را به حداقل برساند.

روش های تست بلبرینگ   

روش های تست بلبرینگ

انجام مداوم ارزیابی، تست و توجه به عملکرد و کیفیت فنی در بلبرینگ ها و رولبرینگ ها، می تواند شرایط را (با توجه به اینکه زمان دقیق پایان عمر بلبرینگ معین نمی باشد) برای کارشناسان آسان نماید. به همین خاطر سه روش تست بلبرینگ ها را در ادامه معرفی می نماییم.
روش اول مبتنی بر ترموگرافی یا همان گرمانگاری است. روش دوم مبتنی بر آنالیز ارتعاشات است و روش سوم مبتنی بر گشتاور اصطکاکی است. امروزه به جهت خرید بلبرینگ ها، انجام مقایسه کیفیتی و ارزیابی های مستمر به واسطه تست بلبرینگ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. با توجه به روش هایی که برای تست بلبرینگ اشاره شد، در ادامه تست بلبرینگ با روش ترموگرافی را شرح خواهیم داد.

روش ترموگرافی برای تست بلبرینگ

روش ترموگرافی یا همان گرمانگاری بر اساس شرایط اصطکاکی در برینگ ها انجام می شود و می تواند دلایل موثر بر اصطکاک ها روی بلبرینگ را معین نماید. ماشین به واسطه این اصطکاک ها اتلاف توان قابل مشاهده ‌ای دارد. لذا نیاز است که برای رفع این مشکل ارزیابی و بررسی سلامت روغن، روانکار یا گریس در قسمت رینگ ها به طور مداوم انجام شود.
برای تست بلبرینگ، ابزارهای متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود. یکی از این ابزار ها دوربین ترموگرافی می باشد. این دوربین وسیله ای است که می تواند محدوده مشخصی از امواج مادون قرمز را اندازه گیری نماید. این امواج بخشی از امواج الکترومغناطیسی می باشند که از دامنه ای در حدود 0.8 تا 1000 میکرومتر را شامل می شوند.
منطقه ‌ای که دوربین ترموگرافی را پوشش میدهد بر اساس موارد زیر تقسیم بندی می شود:

  • Near infra-red (NIR): 0.8 to 1.5 µm
  • Short wavelength infra-red (SWIR): 1.5 to 3 µm
  • Mid wavelength infra-red (MWIR): 3 to 8 µm
  • Long wavelength infra-red (LWIR): 8 to 15 µm
  • Far infra-red (FIR): longer than 15 µm

اجسامی که در دمای بالاتر از صفر مطلق (در حدود منفی 273 درجه سانتی گراد) قرار گرفته می‌شوند، از خود امواج مادون قرمز ساطع می نمایند. به همین خاطر به واسطه دوربین ترموگرافی می توان بر اساس دمای محیط، شدت ساطع شدن این امواج را از این اجسام اندازه گیری نمود. اندازه گیری این امواج در محدوده 8 تا 15 میکرومتر می باشد. یکی از شاخصه هایی که به واسطه عدم انجام صحیح در عملکرد بلبرینگ و رولبرینگ ها به وجود می آید، افزایش دما در این قسمت است. البته این افزایش دما به واسطه نصب نادرست بلبرینگ و رولبرینگ و یا فرسودگی و البته عدم روانکاری در آنها می باشد.

رابطه تست بلبرینگ و تاثیر آن بر روی عمر بلبرینگ   

رابطه تست بلبرینگ و تاثیر آن بر روی عمر بلبرینگ

به طور کلی در حیطه تولید انواع بلبرینگ ها و رولبرینگ ها، عمر مشخصی برای آنها در نظر گرفته نمی شود. اما نحوه تعیین پایان عمر بلبرینگ ها بیان دو موضوع مهم را به دنبال خواهد داشت.
اول آنکه امکان دارد بلبرینگ ها و رولبرینگ ها بر اساس تشخیص کارشناسان قبل از رسیدن به اتمام عمر، تعویض شوند. که این تصمیم موجبات افزایش هزینه ‌های تعمیر و نگهداری در دستگاه را به دنبال خواهد داشت.
در حالت دوم به واسطه تعویض، امکان دارد بلبرینگ ها و رولبرینگ های خراب شده که در دستگاه وجود دارند، شناسایی و تعویض نشوند. که این اتفاق می تواند آسیب های جدی به دستگاه وارد نماید.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش های تست بلبرینگ، با کارشناسان ما در دانشنامه بلبرینگ تماس حاصل فرمایید. دانشنامه بلبرینگ ازائه دهنده انواع برندهای بلبرینگ از جمله بلبرینگ skf میباشد. جهت خرید بلبرینگ skf به صفحه مربوطه مراجعه فرمائید.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000