بلبرینگ و رولبرینگ هردو از خانواده برینگ‌ها(به انگلیسی:Bearing) هستند که به معنای "متحمل فشار" است. گرچه به طور معمول جفت این قطعات را بلبرینگ می‌نامند. بلبرینگ ها در این میان بر اساس ظاهر انواع مختلفی دارند که کاربرد آنها را متفاوت کرده است. در ادامه به معرفی انواع بلبرینگ می پردازیم.

 

آشنایی انواع بلبرینگ

بلبرینگ شیار عمیق

از پر مصرف‌ترین انواع بلبرینگ است که بصورت یک ردیف ساچمه و دو ردیف ساچمه ساخته می‌شود. مقاومت نسبتا بالا، ظرفیت تحمل بار زیاد و کارکرد بی سرصدا از ویژگی‌های آن است.


بلبرینگ تماس زاویه ای

این نوع از بلبرینگ کاربری محدودتری نسبت به دیگر انواع بلبرینگ دارد که برای تولید آن از دقت بیشتری بهره گرفته می‌شود. قابلیت اتصال بر روی شافت‌های با سرعت دورانی بسیار بالا، تعلیق بارهای ترکیبی و ایجاد حرارت زیاد از ویژگی‌های آن است.


بلبرینگ کف گرد

بهترین عملکرد بلبرینگ کف گرد در تحمل بار محوری است. این بلبرینگ نیز بصورت یک یا دو طرفه ساخته می‌شود و دقت عملکرد بالایی نیز دارد. تحمل نکردن بار شعاعی، مونتاژ ساده و ظرفیت تحمل بار بالا از ویژگی‌های آن است و از انواع آن می‌توان بلبرینگ کف گرد یک ردیفه و بلبرینگ کف گرد دو ردیفه را نام برد.

بلبرینگ خود تنظیم

اگر مایل به کسب اطلاعات درباره این موضوع هستید که بلبرینگ خود تنظیم چیست؟ در بخش مقالات دانشنامه بلبرینگ به ارائه توضیحاتی درباره این موضوع می پردازیم. این نوع بلبرینگ دارای دو ردیف ساچمه به همراه یک شیار مشترک است. این کارکرد به دستگاه اجازه می‌دهد که شافت نسبت به یاتاقان انحراف داشته باشد. تحمل محدوده دمایی بالا و تنوع در ساخت از ویژگی‌های این نوع است.


بلبرینگ ایگرگ

بلبرینگ‌های ایگرگ نوع تغییر شکل یافته بلبرینگ‌های شیار عمیق هستند که دارای رینگ داخلی گسترده هستند. علت نامگذاری آن، مکانیسم قفل آنها است که دو پیچ با زاویه 120 درجه است. جبران بی نظمی‌های اولیه شافت، استحکام مناسب و کم شدن نیاز به تعمیر و نگهداری از ویژگی‌های آن است.

 

اجزاء انواع بلبرینگ

هر بلبرینگ از 4 بخش اصلی ساخته شده‌است که این بخش‌ها در کنار یکدیگر کارکرد چرخشی را ممکن می‌سازند. در صورت تغییر کارکرد و نوع هر قطعه در هر بخش، نوع بلبرینگ یا برینگ تغییر پیدا می‌کند. این بخش‌ها عبارتند از:
رینگ (Ring)
بلبرینگ‌ها دارای دو رینگ خارجی و درونی هستند که دربرگیرنده اجزای دیگر این قطعه‌ است. جنس این رینگ‌ها بر حسب کارکرد تعیین می‌شود اما به طور کلی از همان استیل و استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند.
ساچمه فلزی یا رول (Rolling Elements)
ساچمه فلزی از اجزای اصلی چرخش در حرکت بلبرینگ هستند که فشار بار کلی بر روی این قطعه سوار است. تفاوت اصلی انواع برینگ در ساختار این قطعه است.
کیج (Cage)
کیج یا قفسه دربرگیرنده توپ‌های فلزی در میان رینگ‌ها است. این قطعه باعث جلوگیری از حرکت افقی و جانبی توپ‌ها در داخل قطعه می‌شود.
کاسه نمد
کاسه نمد منجر به جلوگیری از ورود و خروج مایعات از میان رینگ‌ها و یا نفوذ مایعات از خارج رینگ می‌گردد.

امیدواریم مقاله مفید واقع شده باشد. جهت اطلاع از قیمت بلبرینگ ماشین با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000