لکه دار شدن بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ و رولبرینگ به عنوان اصلی ترین قطعات در حمل و یا چرخاندن بارهای سنگین، کارایی بالایی در تجهیزات صنعتی دارند. البته با کمی دقت می توان کاربرد انواع ساده و کوچک آن ها را نیز در زندگی روزمره مشاهده نمود. در هر حال، بروز انواع خرابی بلبرینگ و رولبرینگ مانند لکه دار شدن بلبرینگ، می تواند در نهایت عملکرد دستگاه را با اختلال مواجه سازد. خزش بلبرینگ، سایش بلبرینگ و مواردی از این قبیل از دیگر عوامل خرابی بلبرینگ ها و رولبرینگ ها به حساب می آیند.
لکه دار شدن بلبرینگ به هر دلیلی می تواند رخ دهد. با این حال، برخی موارد بسیار رایج تر خواهد بود که از جمله آن ها می توان به روغن کاری ضعیف و یا استفاده بیش از حد از گریس اشاره نمود. اما مشکل لکه دار شدن بلبرینگ نیز مانند مشکلات دیگر نظیر خزش بلبرینگ، قابل پیشگیری بوده و می تواند به تعویق افتد. برای مثال، توجه به حجم گریس و روغن استفاده شده، می تواند از بروز لکه بر روی بلبرینگ جلوگیری کند. همچنین، همواره باید از روان کننده های مناسب با کیفیت بالا استفاده کرد و به طور دوره ای خواص آن را بررسی نمود.
توجه به تنظیمات بلبرینگ و رولبرینگ در هنگام کار نیز از اقدامات اساسی در زمینه پیشگیری از لکه دار شدن بلبرینگ به حساب می آید. زیرا یک برینگ کارآمد زمانی بهترین عملکرد و کمترین خسارت را در پی دارد که کاملا تنظیم شده و با کمترین تلورانس کار کند.

دلایل لکه دار شدن بلبرینگ

پدیده لکه پذیری بلبرینگ زمانی اتفاق می افتد، که در حرکت ساچمه ها و یا حلقه داخلی بلبرینگ و رولبرینگ گیرپاژهای کوچک به وجود آورد. گیرپاژ یا درواقع اصطکاک های لحظه ای باعث ذوب قسمت های از سطح بلبرینگ شده و آن را ناهموار می سازد. در نتیجه، در موقعیت های خاص ممکن است حرکت ساچمه ها در داخل بلبرینگ دچار اختلال شود؛ این مساله می تواند منجر به لکه دار شدن بلبرینگ گردد. البته در نظر داشته باشید که نباید لکه دار شدن بلبرینگ را با تغییر رنگ آن یکسان بدانید. برخی از اصلی ترین دلایلی که در نهایت منجر به لکه دار شدن بلبرینگ و رولبرینگ می گردند، عبارت اند از:

  • حرکت یا چرخش بار سبک با سرعت بالا
  • شتاب گرفتن یا توقف ناگهانی
  • استفاده از روان کننده های نامناسب
  • نفوذ آب به درون بلبرینگ
  • کاهش مقدار روان کننده موجود (گریس یا روغن) در بلبرینگ
  • از دست رفتن کیفیت روان کننده
  • ورود و خروج ساچمه در رولبرینگ دقیقا در جایی که نیرو بر آن نقطه اثر می کند

در هر حال، توجه به هر یک از این موارد باعث می گردد تا از لکه دار شدن بلبرینگ پیشگیری شود. لکه شدن بلبرینگ می تواند بنا به هر دلیلی و در هر قسمتی از آن بروز کند. برای مثال، اگر در اطراف ریس یا حلقه رولبرینگ استوانه ای لکه ای مشاهده کردید، این همان لکه دار شدن حلقه داخلی رولبرینگ استوانه ای است. معمولا علت ایجاد این نوع لکه، لغزش غلتک به دلیل استفاده بیش از حد از گریس خواهد بود. بنابراین، با اینکه روان کننده عملا کیفیت و کارایی یک رولبرینگ و بلبرینگ را بهبود می بخشد و به افزایش طول عمر آن کمک می کند، اما استفاده خارج از اصول آن می تواند منجر به لکه دار شدن بلبرینگ گردد.

دلایل لکه دار شدن بلبرینگ

جلوگیری از لکه دار شدن بلبرینگ

برای پیشگیری از بروز مشکل لکه دار شدن بلبرینگ و رولبرینگ می توان اقداماتی را انجام داد. برخی از مهم ترین اصول در زمینه پیشگیری از لکه شدن بلبرینگ عبارت اند از:

  • کنترل مقدار گریس و روغن استفاده شده
  • مدیریت زمان استفاده از روان کننده برای جلوگیری از کاهش خاصیت روانکاری آن
  • کاهش تلورانس بلبرینگ و کم کردن مقدار لق شدگی داخلی

فروشگاه آنلاین دانشنامه بلبرینگ با فراهم آوردن انواع مختلفی از رولبرینگ و بلبرینگ با برندهای مختلف باعث شده است تا افراد دامنه وسیعی از انتخاب را داشته باشند. از این رو، مشتریان دانشنامه بلبرینگ می توانند با بررسی مشخصات و مقایسه قیمت های انواع برینگ، یکی از بهترین گزینه ها را برای خود برگزینند.
جهت انجام خرید این نوع قطعات می توانید به سربرگ رولبرینگ و بلبرینگ در همین وبسایت مراجعه کنید. همچنین، در صورتی که نیاز به خرید قطعاتی چون واشر خورشیدی و آداپتور بلبرینگ دارید، می توانید در سربرگ لوازم جانبی بلبرینگ به دنبال کالای مورد نیاز خود باشید.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000