تفاوت بلبرینگ پرساچمه و کم ساچمه

 اگر قصد خرید بلبرینگ داشته اید بی شک تا کنون با عناوینی مانند بلبرینگ ساچمه دار و یا بدون ساچمه برخورد کرده اید و این سوال برای شما پیش آمده است که منظور از ساچمه دار بودن یا نبودن این قطعه چیست و چه تاثیری در عملکرد، کیفیت و یا قیمت این محصول دارد؟ افرادی که قصد خرید بلبرینگ را دارند، می خواهند بدانند که تفاوت این دو محصول در چیست؟ برای اطلاعات بیشتر در این باره در ادامه این مقاله از دانشنامه بلبرینگ با ما همراه باشید.

آشنایی با بلبرینگ پرساچمه و بلبرینگ کم ساچمه

از مهم ترین و حساس ترین اجزای یک بلبرینگ ساچمه های آن است. نقشی که ساچمه در بلبرینگ ایفا می کند بستگی به نوع متریال و نقش بلبرینگ دارد. در موارد خاصی نیز تعداد ساچمه های این قطعه نقش اساسی در عملکرد آن دارند و در کیفیت آن تاثیر مستقیم دارند. در واقع می توان تعداد ساچمه های بلبرینگ را مشخص کننده کاربرد آن در صنایع مختلف دانست.  بلبرینگ ها از نظر تعداد و نوع ساچمه به سه دسته تقسیم می شود:

  • بلبرینگ کم ساچمه
  • بلبرینگ پر ساچمه
  • بلبرینگ با ساچمه نرمال

در صنعت خودروسازی و سایر صنایع در 90 درصد مواقع از بلبرینگ هایی با تعداد ساچمه نرمال استفاده می شود. استفاده از بلبرینگ های کم ساچمه و پر ساچمه در چند صنعت خاص رایج است اما وجود این نوع بلبرینگ ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آشنایی با بلبرینگ پرساچمه و بلبرینگ کم ساچمه

کدام نوع از بلبرینگ ها در انواع پر ساچمه و کم ساچمه تولید می شوند؟

با دانستن این موضوع که بلبرینگ ها دارای انواع متفاوتی هستند، این سوال پیش می آید که آیا تمام انواع بلبرینگ ها دارای انواع پر ساچمه و کم ساچمه هستند. در پاسخ به این سوال باید گفت که فقط چند نوع خاص از این محصول در نوع پر ساچمه و کم ساچمه تولید می شوند و عبارتند از:

  • بلبرینگ های استوانه ای
  • بلبرینگ های مخروطی
  • بلبرینگ های شیار عمیق سری شش هزار ( رایج )

آزمایشات و بررسی های متفاوتی روی انواع بلبرینگ ها با تعداد ساچمه های متفاوت انجام شده است.

از کجا بفهمیم بلبرینگ ما پر ساچمه است یا کم ساچمه؟

معمولا با استفاده از دفترچه های راهنما و کاتالوگ های بلبرینگ می توان به اطلاعاتی مانند شرکت تولید کننده، میزان بار قابل حمل، سرعت چرخش و ... دسترسی پیدا کرد. متاسفانه تعداد ساچمه های این محصول توسط شرکت های تولید کننده در کاتالوگ مربوط به آن درج نمی شود.

برخی کارخانه های خاص تولید کننده مانند شرکت Ezo ژاپن تعداد ساچمه های  به کار رفته در محصولات خود را در کاتالوگ های مربوطه درج می کند. اما این موضوع جای نگرانی ندارد زیرا روش های دیگری نیز وجود دارد که به وسیله آن بتوان تعداد ساچمه های یک بلبرینگ را حساب کرد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

تشخیص بلبرینگ پر ساچمه از طریق علائم اختصاری

با توجه به اینکه در کاتالوگ ها و دفترچه راهنمای استفاده از این محصول، توضیحاتی درباره تعداد ساچمه داده نشده است با استفاده از روش هایی مانند علائم اختصاری و یا نوشته های درج شده بر روی بلبرینگ  می توان تعداد ساچمه های این محصول را متوجه شد. علامت BL بر روی بیرینگ نشان دهنده تعداد زیاد ساچمه بر روی محصول است. پس وجود این علامت اختصاری بر روی بیرینگ نشان دهند که این یک بلبرینگ پر ساچمه است. اغلب بلبرینگ هایی که در ژاپن و یا آمریکا ساخته می شوند و دارای ساچمه های زیاد هستند با علامت اختصاری BL نشانه گذاری می شوند تا مصرف کنندگان از نوع آن اطلاع داشته باشند. از آن جایی که اغلب بلبرینگ ها دارای تعداد نرمالی ساچمه هستند تعداد آن ها در کاتالوگ و یا روی کاتالوگ درج نمی شود.

تشخیص بلبرینگ پر ساچمه از طریق علائم اختصاری

عدم وجود قفسه نگهدارنده در بلبرینگ های پر ساچمه

برخی از بلبرینگ ها دارای قفسه هایی هستند. این قفسه ها در بلبرینگ های نرمال به گونه ای است که بین آن ها ساچمه قرار گرفته می شود. در بلبرینگ پر ساچمه با حذف این قفسه ها فضای بیشتری برای ساچمه های بیشتر باز می شود و به جای قفسه ها نیز ساچمه قرار می گیرد. یکی دیگر از راه های تشخیص تعداد ساچمه ها همین موضوع است که بلبرینگ های ساچمه نرمال دارای قفسات نگهدارنده بر ساختار خود هستند در صورتی که بلبرینگ های پرساچمه این قفسه های نگه دارنده را ندارند.

فرق بلبرینگ پر ساچمه و کم ساچمه چیست؟

با توضیحات بالا تا حد زیادی تفاوت بین بلبرینگ پرساچمه و کم ساچمه بیان شد. بعد از آشنایی با ماهیت این دو قطعه باید با تفاوت های این دو آشنا شویم. بلبرینگ های پرساچمه که از آن ها در برخی صنایع خاص استفاده می شوند دارای قابلیت هایی مانند چرخش با دور تند، مقاومت بالا در برابر بار های ضربه ای، توانایی برای حمل بار بیشتر و ... هستند. طبق آخرین بررسی هایی که روی بلبرینگ شیار عمیق شش هزاری انجام شده است، مشخص شده که این قطعه نسبت به نمونه های نرمال و مشابه تا چهل درصد بار بیشتری را تحمل می کند. منظور از تحمل بار، بار شعاعی وارده بر بلبرینگ است.

 

 

 

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000