با انواع اورینگ آشنا شوید

اورینگ مفتول ساده ای است که در شکل های مختلف ساخته می شود. اغلب اورینگ ها از جنس لاستیکی هستند و برای آب بندی و جلوگیری از نشت مایعات و گازها مورد استفاده قرار می گیرند. اورینگ با توجه به شکل، جنس و ... انواع مختلفی دارد و اغلب آنها برای آب بندی مناسب و کاربردی هستند. در واقع اورینگ بسته به شکل و مدل، آلیاژ و جنس، ابعاد و اندازه، مارک، رنگ و ... سختی و کاربرد متفاوتی دارد. از این رو هر فرد با توجه به نیاز خود می تواند بهترین نوع اورینگ را خریداری نماید. اورینگ را می توان با استفاده از اکستروژن، قالب گیری تزریقی، قالب گیری فشار و ... تولید کرد؛ به همین علت است که تنوع مدل آنها بسیار زیاد است. با این تفاسیر برای درک کاربرد هر نوع اورینگ باید با انواع اورینگ آشنا شوید. دقت داشته باشید اورینگ با توجه به عواملی مانند آلیاژ، مدل، اندازه، مارک و رنگ به چند دسته تقسیم می شود. در زیر به معرفی این دسته بندی ها و انواع اورینگ اشاره می کنیم:

  • انواع مدل اورینگ: اورینگ ساده، اورینگ حلقه ای، اورینگ پرسی، اورینگ تخت، اورینگ اسفنجی، اورینگ مربعی، اورینگ گرد و...
  • انواع آلیاژ اورینگ: اورینگ لاستیکی، اورینگ پلاستیکی، اورینگ استیل، اورینگ مسی، اورینگ مسی، اورینگ آهنی، اورینگ آلومینیومی، اورینگ فیبری، اورینگ ژله ای، اورینگ ضد اسید، اورینگ نسوز، اورینگ سیلیکون و...
  • انواع اندازه اورینگ: اندازه این محصولات با توجه به کاربرد و محل نصب اندازه های متفاوتی دارد و به صورت حلقه ای یا نوارهای متری به بازار عرضه می شود.
  • انواع مارک اورینگ: must include، lamons، bal seal Engineering، sealing Devices Inc و ... . البته اورینگ با مارک ایرانی نیز در بازار موجود است
  • انواع رنگ اورینگ: اورینگ سفید، اورینگ طوسی، اورینگ قرمز و ...

انواع اورینگها

انواع اورینگها

همانطور که در مطلب بالا اشاره شد اورینگها با تنوع بسیار بالایی تولید می شوند از این رو باید برای انتخاب اورینگ مناسب با انواع اورینگها آشنایی داشته باشید. در واقع کاربرد و ویژگی اورینگ ها بسته به اندازه، جنس، نوع استاندارد و ... متفاوت است. در زیر برای آشنایی بیشتر به برخی از انواع اورینگها اشاره شده است

  • اورینگ Nitrile or Buna N (NBR): نتریل یک کوپلیمر بوتادین و آکریلونیترول است که در انواع محصولات تجاری مقدار متفاوتی آکریلونیتریل وجود دارد. نیتریل بیشترین موادی است که در ساخت اورینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد و هرچه میزان آن افزایش پیدا کند در برابر روغن های پایه نفتی و سوخت های هیدروکربرنی مقاومت آن نیز بیشتر می شود.
  • نیتریل هیدروژنه (HNBR): این ماده شیمیایی امروزه در ساخت مواد لاستیکی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند در دماهای بالاتر از استاندارد NBR را در برابر سوخت های نفتی حفظ کند.این نوع اورینگ در برابر مایعات هیدرولیکی، چربی های حیوانی و گیاهی، اوزون، گاز ترش اسیدها و ... مقاومت بالایی دارد. علاوه بر این برای درجه حرارت -30 درجه سانتیگراد تا 150 درجه سانتیگراد بسیار مناسب است.
  • نیتریل کربوکسیل شده (XNBR): این نوع اورینگ از مونومرهای اتیلن و پروپیلن ساخته می شود که برای درجه حرارت – 50 تا 150 درجه سانتی گراد کارایی دارد. اورینگ نیتریل کربوکسیل شده مقاومت بالایی در برابر حلال های اکسیژنه، حرارت بالا، نور خورشید و ... دارد از این رو در صنعت آب بندی ماده بسیار کاربردی است.

اورینگ فشار بالا

  • لاستیک سیلیکون (VMQ): این اورینگ از سیلیکون، اکسیژن، هیدروژن و کربن ساخته می شود. سیلیکون در برابر پارگی مقاومت بسیار بالایی دارد در صورتی که نسبت به سایش و استحکام کششی عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهد.
  • و ...

در کل معرفی انواع اورینگها بسیار پیچیده است؛ زیرا این محصولات بسته به عوامل مختلف در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند. تنوع بالای اورینگها سبب شده کاربرد گسترده ای پیدا کنند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

اورینگ فشار بالا

مقاومت اورینگ در برابر فشار، یکی از نکات مهم است که باید به آن توجه کرد. در واقع اورینگ باید بتواند فشار بالا را تحمل کند در غیر این صورت قسمتی از اورینگ بیرون خواهد آمد و عمل آب بندی به درستی انجام نمی شود. هر چه اورینگ فشار بالا را بیشتر تحمل کند عملکرد مناسب تری در برابر آب بندی خواهد داشت. با روش های متفاوتی مانند افزایش سختی پلیمر اورینگ، کم کردن فاصله بین گلندها، کم کردن فشار کاری و ... می توان اورینگ را در برابر فشار بالا مقاوم کرد. اورینگ HNBR در برابر فشار بالا بسیار مقاوم و کاربردی است. دانشنامه بلبرینگ یک فروشگاه تخصصی است که می توانید از طریق آن اورینگ مورد نیاز برای هر خودرویی به آسانی بخرید.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000