یاتاقان زدن چیست

یاتاقان زدن یکی از عیوب مهم در ارتباط با خودرو است که در صورت عدم رفع به موقع، خسارات سنگینی را به شما تحمیل می‌کند.  در این مطلب از دانشنامه بلبرینگ به بررسی علائم یاتاقان زدن موتور ماشین‌های مختلف می‌پردازیم.

از کجا بفهمیم ماشین یاتاقان زده

برای اینکه متوجه آسیب دیدن یاتاقان‌ خودرو باشید، باید درباره علائم و مشکلات به وجود آمده برای ماشین شناخت پیدا کنید. هر زمان که یکی از علائم دفرمه شدن یاتاقان را مشاهده نمودید، باید کمترین میزان فشار را به موتور اتومبیل وارد سازید. همچنین در این زمان باید در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه بفرمایید. در صورتی که راننده پس از مشاهده علائم وجود مشکل در موتور نسبت به تعمیر آن اقدام نکند، ممکن است که خودرو یاتاقان بزند.

علائم یاتاقان زدن

برخی از نشانه‌های احتمال وقوع خرابی در یاتاقان اتومبیل عبارتند از:

  • شنیدن صدای لق خوردن موتور:

تلق و تلوق کردن موتور یکی از نشانه‌های خرابی یاتاقان ماشین به شمار می‌رود که نباید به آن بی‌توجهی کرد. به یاد داشته باشید که این صدا با صدای عملکرد صحیح یاتاقان متفاوت است. شنیدن این صدا به معنای آن است که وضعیت یاتاقان موتور خراب است و باید سریعا مورد بررسی قرار گیرد.

از کجا بفهمیم ماشین یاتاقان زده

  • کاهش قدرت موتور:

در صورتی که مشکلی در یاتاقان موتور وجود داشته باشد، در هنگام فشردن پدال گاز متوجه کم شدن قدرت موتور خواهید شد. این مسئله بدین معنی است که یاتاقان‌ها عملکرد صحیحی ندارند و اصطکاک را افزایش داده‌اند. در این شرایط فشار آوردن به اتومبیل تنها باعث تشدید میزان خرابی می‌شود.

  • قفل شدن موتور خودرو:

یکی دیگر از نشانه‌های یاتاقان زدن ماشین قفل شدن موتور آن است. در این حالت موتور به دلیل عدم حرکت قطعات داخلی موتور روشن نمی‌شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که یاتاقان‌ها به هر علتی توانایی انجام وظیفه خود را به درستی ندارند. در این زمان شاتون‌ها و میل‌لنگ با یکدیگر برخورد کرده و امکان تکان خوردن ندارند. بهترین راه برای رفع این مشکل مراجعه به مکانیک است.

  • روشن شدن چراغ روغن:

روشن شدن چراغ روغن به دلایل مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد، اما این عمل در شرایط خاص نشان‌دهنده وجود خرابی در یاتاقان خودرو است. با یاتاقان زدن اتومبیل مقدار زیادی براده آهن تولید می‌شود. این براده‌ها در اثر جمع شدن در کارتل باعث گرفتگی فیلتر روغن خواهند شد. این اتفاق به اویل پمپ فشار آورده و گردش روغن را مختل می‌سازد. در این زمان چراغ روغن روشن می‌گردد. البته در برخی از اتومبیل‌ها روشن شدن چراغ روغن در اثر دفرمه شدن یاتاقان با روشن شدن چراغ چک نیز همراه است.

علائم یاتاقان زدن 206

علائم یاتاقان زدن 206

در بخش قبل با علائم و نشانه‌های یاتاقان زدن خودرو آشنا شدید. در صورتی که این مشکل در اتومبیلی همچون پژو 206 نیز در حال رخ دادن باشد، با بروز این نشانه‌ها همراه است. برای اینکه درباره وجود خرابی در یاتاقان موتور 206 خود مطمئن شوید، با دقت به صدای موتور در هنگام روشن بودن گوش دهید. برای این منظور درب کاپوت ماشین را باز گذاشته و با ایستادن در جلوی اتومبیل به صدای آن دقت کنید. در صورتی که صدای یاتاقان پژو 206 به وضوح شنیده شده و با افزایش دور موتور میزان این صدا بیشتر می‌گردد، به احتمال زیاد موتور خودرو یاتاقان زده است. به یاد داشته باشید که صدای موتور دارای یاتاقان خراب حتی پس از گرم شدن موتور یا تعویض روغن نیز قطع نمی‌شود.

علائم یاتاقان زدن پراید

یاتاقان یکی از لوازم یدکی پراید است که مکانی بین میل‌لنگ و دسته پیستون برای آن تعبیه شده است. این دو قطعه به صورت چرخشی با یکدیگر در ارتباط هستند و یاتاقان تا حد امکان مانع از اصطکاک میان میل‌لنگ و دسته پیستون می‌شود.  در صورتی که دمای یاتاقان بیش از حد استاندارد شود، قادر به انجام وظیفه خود نیست. در این شرایط این قطعه نمی‌تواند از اصطکاک به وجود آمده میان میل‌لنگ و دسته پیستون جلوگیری کند.

علائم یاتاقان زدن پراید

این امر باعث بروز مشکلی به نام یاتاقان زدن موتور اتومبیل خواهد شد. متاسفانه در صورتی که به سرعت و با مشاهده اولین علائم وجود مشکل در یاتاقان نسبت به رفع آن اقدام نکنید، با خسارت‌های بیشتری مانند از بین رفتن موتور خودرو مواجه خواهید شد. در کل هر عاملی که روغن کافی را به یاتاقان‌ها نرساند، آسیب‌های متعددی را به این قطعات وارد می‌سازد. برای مثال خرابی پمپ روغن پراید، کثیفی روغن و فیلتر آن و همچنین وجود ناخالصی در روغن می‌تواند باعث یاتاقان زدن موتور ماشین شود. از دیگر دلایل خرابی یاتاقان پراید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی پمپ روغن.
  • داغ شدن موتور در اثر نشت آب از رادیاتور، شیلنگ‌ها و سایر قطعات.
  • رانندگی با سرعت بسیار بالا.

به یاد داشته باشید که نشانه‌های خرابی یاتاقان در پراید نیز مشابه بسیاری از اتومبیل‌های دیگر است. برای مثال در صورتی که چراغ روغن یا چراغ چک روشن شد، نسبت به بررسی مشکل به تعمیرگاه مراجعه کنید. همچنین صدای تق تق موتور یا کاهش قدرت موتور را نیز جدی بگیرید.

علائم یاتاقان زدن پژو 405

علائم یاتاقان زدن پژو 405

همانطور که بیان شد، بسیار مهم است که راننده به علائم نشان‌دهنده خرابی یاتاقان واکنش به موقع نشان دهد. علاوه بر این، تعویض یاتاقان در دوره‌های زمانی مشخص می‌تواند از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند. برخی از نشانه‌هایی که به راننده زمان تعویض یاتاقان پژو 405 را یادآوری می‌نمایند، در ادامه شرح داده شده‌اند:

  • مشاهده ترک خوردگی در یاتاقان:

یاتاقان شامل دو بخش بیرونی و داخلی است که بخش بیرونی به خاطر محافظت از میل‌لنگ در برابر ضربات حالتی سفت دارد. در صورتی که میزان ضربات وارد شده به این قطعه بیشتر از حد مجاز شود، لایه بیرونی یاتاقان پوسته پوسته شده و ترک می‌خورد. در این شرایط بهتر است که هر چه زودتر یاتاقان موتور اتومبیل خود را تعویض کنید.

  • خط افتادن:

مشکل خط افتادن روی یاتاقان زمانی رخ می‌دهد که روغن موتور همراه با ناخالصی‌هایی باشد. در واقع اگر روغن مناسب خودرو پژو 405 نباشد یا روغن آن به موقع تعویض نشود، این مشکل روی می‌دهد. بنابراین با عوض کردن روغن در زمان مناسب می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. اما اگر روی یاتاقان خط افتاده بود، باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید، زیرا در این صورت احتمال یاتاقان زدن موتور بالا است.

 

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000