تعویض یاتاقان از زیر موتور

یاتاقان زدن یکی از مهمترین مشکلات در ارتباط با اتومبیل است که خسارات زیادی را به دنبال دارد. این مسئله در صورت حادتر شدن موجب از کار افتادن پیشرانه و موتور ماشین می‌شود. در این مطلب از دانشنامه بلبرینگ نحوه تعویض یاتاقان از زیر موتور آموزش داده شده است.

تعویض یاتاقان از زیر موتور پژو

یاتاقان قطعه‌ای است که دور تا دور محورهای میل‌لنگ قرار می‌گیرد. این امر باعث می‌شود که میل‌لنگ به راحتی بتواند بین تکیه‌گاه‌ها و کپه‌ها دوران یابد. برای تعویض یاتاقان‌های خراب شده و انتخاب یاتاقان‌های جدید برای هر خودرویی به ابزار مناسب مانند میکرومتر، پلاستیک گیج، ساعت اندازه‌گیر و سایر تجهیزات نیاز دارید. پیش از نصب میل‌لنگ اندازه محورهای ثابت و متحرک آن را با استفاده از ابزار اندازه‌گیر کنترل می‌کنید. سپس میل‌لنگ را روی بلوک سیلندر قرار داده و از پلاستیک گیج برای انتخاب یاتاقان‌ها کمک بگیرید. همچنین کپه‌ها را نیز توسط ترکمتر با میزان گشتاور مناسب ببندید. بعد از اینکه یاتاقان‌های ثابت و متحرک پژو را انتخاب کرده و آن‌ها را به همراه بغل یاتاقانی روی میل‌لنگ مونتاژ کردید، نوبت به سرهم کردن خود میل‌لنگ می‌رسد. در نهایت باید میزان لقی افقی میل‌لنگ کنترل شود.

 تعویض یاتاقان از زیر موتور پژو

تعویض یاتاقان از زیر موتور پراید

خرابی یاتاقان اتومبیل از جمله اتفاقاتی است که هر راننده‌ای با آن مواجه می‌شود. یاتاقان زدن خودرو به دلیل افزایش دمای بیش از حد استاندارد این قطعه رخ می‌دهد. پراید نیز دارای مجموعه یاتاقان‌های ثابت و متحرک به شماره‌های مختلف است. این قطعات با قرارگیری بین شاتون و میل‌لنگ از بروز اصطکاک میان آن‌ها جلوگیری می‌کند. هنگامی که دمای یاتاقان‌ها از حد مشخصی بالاتر رود، شکل اولیه خود را از دست می‌دهند. در این صورت یاتاقان‌ها دیگر توانایی انجام وظایف خود را ندارند و باید آن‌ها را عوض کرد. در این شرایط میل‌لنگ قابل تعمیر نیست باید به فکر تعویض یاتاقان از زیر موتور باشید. زیرا برای مثال اندازه میل‌لنگ 60 شده است. همچنین گاهی میل‌لنگ آنقدر صدمه دیده است که امکان تعمیر آن نیست. البته امکان تعمیر یاتاقان موتور پراید وجود دارد. برای این منظور باید میل‌لنگ و یاتاقان را بر اساس اندازه‌های استاندارد تراش داد.

اگر صدای تلق تلوق موتور را شنیدید، آن را به هیچ وجه کم اهمیت تلقی نکنید. زیرا در صورت عدم توجه به این مسئله و بررسی مشکل ممکن است که با مشکلات دیگری همچون قفل شدن موتور و روشن نشدن خودرو روبرو شوید. این علائم نشان‌دهنده وجود مشکلی جدی در یاتاقان‌های پراید است. همچنین یکی دیگر از نشانه‌های یاتاقان زدن ماشین روشن شدن چراغ روغن و گاها چراغ چک است.

تعویض یاتاقان از زیر موتور پیکان

تعویض یاتاقان ثابت 206 تیپ 2

برای نصب یاتاقان‌های ثابت پژو 206 تیپ 2 در ابتدا باید محل قرارگیری یاتاقان‌های ثابت روی سیلندر را به دقت تمیز کنید. سپس یک دست یاتاقان مشکی را در بلوک سیلندر قرار دهید. در موتور پژو 206 یاتاقان‌های شماره 2 و 4 دارای شیار روغن‌کاری و یاتاقان‌های شماره 1، 3 و 5 فاقد شیار هستند. همچنین یک دست یاتاقان آبی در داخل کفی ثابت قرار داده می‌شود. در این قطعه نیز یاتاقان‌های 2 و 4 همراه با شیار روغن‌کاری و یاتاقان‌های آبی 1، 3 و 5 بدون شیار ارائه می‌گردند. رنگبندی یاتاقان‌های ثابت نشان‌دهنده میزان ضخامت قطعه است. انتخاب یاتاقان‌های ثابت به منظور اندازه‌گیری لبه عمودی میل‌لنگ انجام می‌شود.  

تعویض یاتاقان از زیر موتور پیکان

نحوه تعویض یاتاقان‌های موتور پیکان نیز مشابه خودروهای دیگر است و تنها تفاوت میان آن‌ها در شماره یاتاقان‌های مورد استفاده است. یاتاقان‌های ثابت پیکان را باید با توجه به خارهای آن‌ها روی کپ‌های سیلندر نصب کرده و سپس کپ‌ها را بر اساس شماره و خار آن‌ها روی بلوک سیلندر قرار داد. بعد از محکم کردن پیچ‌های میل‌لنگ، این قطعه باید به راحتی به گردش درآید. یاتاقان‌های متحرک پیکان نیز پس از روغن‌کاری باید روی شاتون‌ها و کپ‌های شاتون‌ها نصب شوند.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000