علت تغییر رنگ بلبرینگ و روش جلوگیری از آن

عوامل مختلفی برای تغییر رنگ در بلبرینگ‌ها وجود دارد. در صورتی که بتوانید جلوی این عوامل را بگیرید، به سادگی می‌توان مانع رنگ پریدگی بلبرینگ‌ها شد. در این مقاله از دانشنامه بلبرینگ ابتدا به بررسی مفهوم تغییر رنگ در بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها پرداخته‌ایم. پس از آن به سراغ دلایل از بین رفتن رنگ این محصولات و در نهایت نیز به بررسی روش‌های جلوگیری از تغییر رنگ بلبرینگ‌ها پرداخته‌ایم. با ما همراه بمانید.

مهفوم تغییر رنگ در بلبرینگ چیست؟ 

تغییر رنگ فلزات و دیگر قسمت‌های به کار رفته در ماشین آلات صنعتی دلایل مختلفی دارد. رنگی که این محصولات به خود می‌گیرند نیز با یکدیگر متفاوت‌اند. اما تغییر رنگ در بلبرینگ‌ها به معنی واکنش شیمیایی این محصولات با دیگر مواد است. این واکنش دلایل متفاوتی دارد اما در هر صورت نشانه ازکارافتادن بلبرینگ است.

خوردگی یا حفره الکتریکی از دیگر مواردی است که می‌تواند موجب تغییر رنگ در بلبرینگ‌ها شود. برخی انواع تغییر رنگ در بلبرینگ‌ها نیز محصول اعمال حرارت زیاد روی بلبرینگ است. گرما یکی از عناصری است که می‌تواند فلزات را با مشکل مواجه کند. اگرچه فلزات رسانای خوبی برای گرما به شمار می‌روند، اما در صورتی که این گرما بیش از اندازه باشد، می‌تواند قسمت‌های فلزی بلبرینگ‌ها را با مشکل مواجه کند. بسته به اینکه بلبرینگ شما از کدام نوع یا کارخانه است، دمای تحمل آن متفاوت است. به طور کلی توصیه می‌شود این قسمت‌ها چندان گرم نشوند.

اکسیژن دیگر ماده‌ای است که می‌تواند موجب تغییر رنگ در بلبرینگ‌ها شود. شایع‌ترین نوع تغیر رنگ در فلزات، زنگ زدگی آن هاست. زنگ زدگی در اثر تماس فلز با اکسیژن رخ می‌دهد. در صورتی که پوشش روی فلز یا پلاستیک کنار آن از بین برود، این ماده در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد. تغییر رنگ ناشی از زنگ زدگی همان تغییر رنگی است که در حضور اکسیژن رخ می‌دهد. این نوع تغییر رنگ، شایع‌ترین تغییر رنگ در فلزات است.

مهفوم تغییر رنگ در بلبرینگ چیست؟ 

علت تغییر بلبرینگ

یکی از عواملی که می‌تواند موجب افزایش گرما در ماشین‌های صنعتی شود، اصطحکاک است. در ماشین‌های صنعتی از نوعی روغن جامد یا نیمه مایع به نام روانکار به منظور کاهش اصطحکاک استفاده می‌شود. در صورتی که مقدار روانکار کم یا صفر باشد، رنگ بلبرینگ تغییر می‌کند.

روانکارها نیز طول عمر مشخصی دارند. طبیعی است که پس از گذشت مدتی خواص خود را از دست بدهند. یکی از مهم‌ترین خواص روانکارهای صنعتی، ویسکوزیته (مقاومت در برابر لغزش) این محصولات است که پس از مدتی از بین می‌رود. از این رو اگر مدت زیادی روانکار موجود در دستگاه را تعویض نکرده باشید، ممکن است بلبرینگ‌های شما تغییر رنگ بدهند.

بلبرینگ‌ها ممکن است حین چرخش ساییده شوند. این ساییده شدن نه برای بلبرینگ مفید است و نه به دستگاه‌های دیگر سود می‌رساند؛ چرا که محصول سایش بلبرینگ، پودرهایی اسیدی است که می‌تواند موجب تغییر رنگ این قطعه شود.  در موتورهایی که با اینورتر سروکار دارند نیز از بلبرینگ استفاده می‌شود. هرچه ولتاژ و فرکانس کاری دستگاه بیشتر باشد، احتمال تغییر رنگ بلبرینگ‌ها به دلیل ایجاد حفره الکتریکی بیشتر خواهد بود. اما اگر روانکار شما از کیفیت کافی برخوردار نباشد، احتمال ایجاد حفره‌های الکتریکی بیشتر می‌شود.

علت تغییر بلبرینگ

جلوگیری از تغییر رنگ پیدا کردن بلبرینگ

گریس کاری و روغن کاری دستگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توصیه ما این است که در دوره‌های زمانی مشخصی به بازرسی گریس و روغن دستگاه بپردازید. هرچه گریس و روغن دستگاه عملکرد بهتری داشته باشند، احتمال تغییر رنگ پیدا کردن بلبرینگ بیشتر می‌شود. روانکارهای صنعتی معمولا از گریس و روغن برای عملکرد بهتر کمک می‌گیرند. اما خود این روغن‌ها نیز باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. هرچه روانکار با کیفیت‌تر و معتبرتری خریداری کنید، روی بلبرینگ‌های خود سرمایه گذاری کرده‌اید.

یکی از نکاتی که می‌تواند در جلوگیری از تغییر رنگ پیداکردن بلبرینگ‌ها موثر باشد، کنترل دما و رطوبت اطراف بلبرینگ هاست. بلبرینگ‌های معمولی به خوبی نمی‌توانند این اطلاعات را به شما ارائه کنند؛ نسل جدید بلبرینگ‌ها، بلبرینگ‌های سخنگو هستند که سنسورهایی برای دریافت این اطلاعات در آن‌ها جایگزاری شده است. تمیزکردن محیط کاری بیرینگ‌ها (بلبرینگ‌ها و رولبیرینگ‌ها) تاثیر به سزایی روی طول عمر این قطعات دارد. اگر در دوره‌های زمانی مرتب عملیات تمیزکردن محیط کاری این محصولات را انجام دهید، به خوبی می‌توان از تغییر رنگ این محصولات جلوگیری کرد. 

هرگونه خرابی روی سطح بلبرینگ می‌تواند موجب زنگ زدگی این محصولات شود. خراش‌های کوچک یا برش‌های بزرگ یا حتی سوختن اطراف بلبرینگ می‌تواند رنگ این محصولات را تغییر دهد. تمیزکردن محیط کاری بلبرینگ‌ها و بازرسی منظم از این قطعات می‌تواند عمر آن‌ها را افزایش دهد. تغییر رنگ بلبرینگ‌ها معایب بسیاری دارد که کوچکترین آن‌ها از بین رفتن عملکرد کلی دستگاه است. در این مقاله به بررسی دلایل تغییر رنگ این قطعات و روش‌های جلوگیری از این تغییر رنگ پرداختیم.

 

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000