علت خش و خراش بلبرینگ و روش جلوگیری از آن

بلبرینگ ها به عنوان یکی از قطعات مهم در کارخانه های صنعتی شناخته می شوند که قطعا سلامت آن ها برای به کارگیری بهترشان بسیار حائز اهمیت است. خش و خراش بلبرینگ می تواند عاملی برای خرابی بلبرینگ ها باشد. به همین خاطر، لازم است که ابتدا با دلیل بروز خش و خراش روی بلبرینگ آشنا شوید و در نهایت با بهترین روش ها از بروز این مشکل جلوگیری کنید. در این مقاله از دانشنامه بلبرینگ به علت خش و خراش بلبرینگ و روش جلوگیری از آن می پردازیم.

مفهوم خش و خراش بلبرینگ

خش و خراش بلبرینگ از جمله مشکلاتی است که می تواند باعث کاهش طول عمر بلبرینگ شود. برای اینکه با خش و خراش و نحوه جلوگیری از به وجود آمدن آشنا شوید، باید ابتدا مفهوم آن را بدانید. خش و خراش ها به ترک هایی گفته می شوند که در میان بلبرینگ و رولبرینگ ایجاد می شوند. این ترک ها در ابتدا ریز هستند و ممکن است عمق زیادی نداشته باشند. ولی به مرور زمان می توانند باعث ایجاد سایش در بلبرینگ ها شوند.

علت ایجاد خراش و خش بر روی بلبرینگ چیست؟    

قبل از اینکه بخواهید به دنبال جلوگیری از خش و خراش بلبرینگ باشید، باید با علل بروز این مشکل آشنا شوید. به طور کلی، عوامل مختلفی می توانند احتمال بروز خراش و خش بر روی بلبرینگ را افزایش دهند. یکی از مهم ترین این عوامل، عدم استفاده از روانکاری مناسب است. در این صورت احتمال اینکه شاهد بروز خراش های مختلف روی بلبرینگ ها باشیم، افزایش پیدا می کند.

در برخی از موارد نیز اعمال بار زیاد از همان ابتدا روی بلبرینگ، می تواند باعث ایجاد خش و خراش بلبرینگ گردد. ایجاد بار غیر استاندارد و محوری روی بلبرینگ نیز می تواند دلیلی برای خراش و خش روی بلبرینگ باشد. البته در بعضی از مواقع، هیچ یک از مشکلات ذکر شده باعث بروز خراش روی بلبرینگ نمی شوند و فقط مواد زائدی که در اطراف بلبرینگ وجود دارند، عاملی تحریک کننده برای بروز خش و خراش خواهند بود.

علت ایجاد خراش و خش بر روی بلبرینگ چیست؟    

چگونه از خش و خراشیده شدن بلبرینگ جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از خش و خراشیدن شدن بلبرینگ ها لازم است که حتما از اعمال بار محوری غیر استاندارد یا با شدت بالا به بلبرینگ جلوگیری کنید. حتما از عدم وجود مواد زائد در اطراف بلبرینگ ها اطمینان حاصل کنید. در این صورت می توانید تا حدی از خش و خراش بلبرینگ ها جلوگیری کنید. با این حال بهترین راهکار برای جلوگیری از خش و خراشیده شدن بلبرینگ ها، روانکاری مناسب است. استفاده از گریس مناسب برای روانکاری و همچنین انجام مراحل روانکاری به صورت تخصصی، می تواند تا حد زیادی طول عمر بلبرینگ را افزایش دهد و از بروز خط و خش نیز جلوگیری کند.

چگونه از خش و خراشیده شدن بلبرینگ جلوگیری کنیم؟

نقش مهم روانکار در جلوگیری از خش افتادن و خراشیده شدن بلبرینگ

به طور کلی، ابزارهای چرخشی مانند بلبرینگ نیاز به روانکاری مناسب دارند. این روش می تواند به صورت دستی و مکانیکی و با کمک روغن یا گریس انجام شود. البته توصیه ما به شما این است که از گریس برای روانکاری بلبرینگ ها استفاده کنید. در این صورت احتمال خش و خراش بلبرینگ بسیار کاهش پیدا می کند. موضوعی که در مورد روانکاری وجود دارد، انجام تخصصی آن است. متاسفانه، برخی از افراد در زمینه روانکاری بلبرینگ با گریس اطلاعات کافی ندارند و از گریس کم یا زیاد برای روانکاری استفاده می کنند. در این صورت احتمال خرابی بلبرینگ ها در اثر گذشت زمان وجود خواهد داشت.

همچنین، نوع گریس یا روغن انتخاب شده تاثیر زیادی بر روی کیفیت روانکاری دارد. به طوری که هر چقدر گریس با کیفیت تری برای روانکاری بلبرینگ انتخاب شود، کیفیت روانکاری نیز افزایش پیدا خواهد کرد. البته گاهی اوقات گریس کیفیت بالایی دارد، ولی مناسب آن بلبرینگ خاص نیست. از این رو در صورتی که اطلاعات کافی در مورد انتخاب بهترین گریس برای روانکاری ندارید، می توانید از مجموعه هایی که اقدام به فروش گریس می کنند، کمک بگیرید.

 

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000