لب پریدگی و ترک بلبرینگ

لب پریدگی و ترک بلبرینگ ها عوامل متعددی دارد اما روش های جلوگیری از این مشکلات تقریبا یکسان هستند. اگر شما هم به دنبال محافظت بیشتر از ماشین آلات خود هستید، بهتر است بیشتر به بلبرینگ ها توجه داشته باشید. در این مقاله به بررسی دلایل لب پریدگی و ترک این قطعات پرداخته ایم. پس از آن نیز راه های جلوگیری از بروز این مشکلات را زیر ذره بین قرار دادیم. با دانشنامه بلبرینگ تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

مفهوم ترک و لب پریدگی بلبرینگ

ترک خوردن یا لب پریدگی بلبرینگ از جمله خرابی هایی است که احتمال اتفاق افتادن آن کم است. چرا که سطح بلبرینگ ها از نوعی  آلیاژ مبتنی بر آهن که از مقاومت بالایی برخوردار است تولید می شود. با این حال نمی توان وجود ترک و لب پریدگی در بلبرینگ را انکار کرد. ترک خوردن یا لب پریدگی این محصولات به معنی ایجاد ترک یا شکستگی های کوچک و بزرگ روی سطح بلبرینگ یا روی ساچمه های این محصول است. از سوی دیگر افزایش این ترک ها موجب از بین رفتن کل بلبرینگ می شود. از این رو بهتر است عامل ایجاد ترک روی این قطعات را بشناسید و از آن ها جلوگیری کنید.

علت ترک خوردن بلبرینگ چیست؟

علت ترک خوردن بلبرینگ چیست؟

لایه خارجی این قطعه دارای دو لایه فلزی است که ممکن است خراش ها و ترک های ریزی روی آن مشاهده کنید. ترک هایی که روی این ناحیه مشاهده می کنید معمولا به رنگ تیره است. حتی ممکن است بوی سوختگی را نیز از این ترک ها مشاهده کنید. این ترک ها به دلیل گرمای ناشی از لغزش بیش از اندازه بلبرینگ و ایجاد اصطکاک میان این قطعه و دیگر قسمت های دستگاه به وجود می آید.

  • اگر ترک هایی روی سطح مقطع بلبرینگ ها مشاهده کنید، احتمالا به دلیل روانکاری ضعیف است. حلقه داخلی و خارجی بلبرینگ ها نسبتا به یکدیگر نزدیک هستند. در صورتی که عملیات روانکاری به خوبی انجام نشود؛ این دو حلقه روی یکدیگر می لغزند.
  • اگر ترک روی حلقه خارجی بلبرینگ و قسمت داخلی این محصول ایجاد شود باید به فکر تعمیر کلی دستگاه باشید. این ترک ها در جهت های محوری و محیطی از مبدا به سمت سطح، حالت پوسته پوسته پیدا می کنند. علت ترک خوردن بلبرینگ ها در این حالت ضربه های مداومی است که حین کار به این محصولات وارد می شود.
  • اگر ترک کاملی داشته باشید که سطح خارجی این قطعه را به دو بخش تقسیم کند اما بلبرینگ شما نشکسته باشد باید کل بلبرینگ را تعویض کنید. این ترک ها معمولا به دلایل مختلفی صورت می گیرند.
  • دلایل دیگری نیز برای ترک خوردن بلبرینگ ها وجود دارد. از جمله آن ها می توان به شوک ها و ضربه های الکتریکی اشاره کرد. شوک های الکتریکی معمولا موجب سوختن بلبرینگ می شوند. اما در بسیاری از موارد ممکن است این سوختن به اندازه ای باشد که موجب ترک خوردن یا حتی شکستن بلبرینگ شود.

چگونه از ترک خوردن بلبرینگ جلوگیری کنیم؟

مهم ترین و اصلی ترین نکته ای که درباره بلبرینگ ها باید به یاد داشته باشید، استفاده از روانکار مناسب است. روانکارها نه تنها از لغزش و اصطکاک جلوگیری می کنند، بلکه می توانند بخشی از شوک هایی که ممکن است موجب ترک خوردن بلبرینگ شوند را نیز دفع کنند.

یکی از اصلی ترین دلایل ترک خوردن بلبرینگ ها اعمال فشار بیش از اندازه بر روی آن هاست. در صورتی که بتوانید میزان فشار روی این محصول را کنترل کنید، بهتر می توانید از ترک خوردن این محصولات جلوگیری کنید. در نظر داشته باشید فشار روی این محصولات تنها از بالا به پایین نیست؛ بلکه فشار از همه طرف ممکن است به این قطعه آسیب بزند.

معمولا اگر بلبرینگ ها به صورت درست و در محل مناسب نصب شوند، ترک نمی خورند. چرا که عمده دلیل ترک خوردن این محصولات، ضربه یا تکانش های بی مورد هنگام کار است که از خارج به آن ها وارد می شود. در صورتی که این محصولات در محل خود محکم شده باشند، ضرباتی که به آن ها وارد می شود کاهش می یابد یا توسط قطعات مجاور دفع می شود.

به طور معمول بلبرینگ ها اگر بخواهند ترک بخورند، در مدت زمان کمی پس از نصب ترک می خورند. استفاده از ابزار نامناسب یکی از اصلی ترین دلایل ترک خوردن این محصولات به شمار می رود.

 چرا بلبرینگ ها دچار لب پریدگی می شوند؟

 چرا بلبرینگ ها دچار لب پریدگی می شوند؟

دلایل شکستن یا ترک خوردن بلبرینگ ها نیز همانند دلایل لب پریدگی این محصولات است. گرمای بیش از اندازه یا شوک های مختلف که به این قطعه وارد می شود ممکن است موجب ترک خوردن و لب پریدگی این محصول شود. ایجاد بار ضربه ای از دیگر دلایل لب پریدگی بلبرینگ ها به شمار می رود. بار ضربه ای به معنی تعداد ضرباتی است که در هر واحد زمان به این قطعه وارد می شود.

چگونه از ایجاد لب پریدگی بلبرینگ جلوگیری کنیم؟

نصب صحیح بلبرینگ با کمک ابزار مناسب و با کیفیت مهم ترین کاری است که می توان برای جلوگیری از لب پریدگی روی این محصولات انجام داد. از سوی دیگر استفاده از ابزارهایی که بتوانند بار ضربه ای را کاهش دهند می تواند از ایجاد لب پریدگی جلوگیری کنند.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000