سایش و کچلی بلبرینگ (علت و روش جلوگیری)

یکی از مسائلی پس از مدتی از مصرف بلبرینگ پیش می آید، سایش و کچل کردن آن است. سایش در بلبرینگ به طور معمول در اثر لغزش قطعه ها بر روی همدیگر مانند سطح جانبی ساچمه با لبه حلقه سطح حفره های قفسه و قفسه و سطح راهنمای حلقه بلبرینگ ایجاد می شود.سایش در بلبرینگ حاصل از وجود مواد زائد و خوردگی نه تنها درمورد سطوح لغزنده بلکه در سطوح چرخشی بلبرینگ اتفاق می افتد.
سایش (ساییده شدن) و کچل کردن بلبرینگ و رولبرینگ ها به معنای کنده شدن سطح بیرینگ یا اجزای آن همچون ساچمه ها یا ایجاد رد تماس بر روی بلبرینگ است. در واقع کچل کردن بلبرینگ و ساییده شدن آن از پر تکرار ترین خرابی هایی هست که بر روی این قطعه ایجاد می شود و باید برای آن هزینه شود. ولی با دانستن علت این سابیدگی می توان زمان خرابی را به تعویق انداخت.
در این مطلب از دانشنامه بلبرینگ می خواهیم به علت سایش و کچلی بلبرینگ و نحوه جلوگیری از این سایش و کچلی بپردازیم و به دنبال راه حل برای آن باشیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

علت سایش و کچلی بلبرینگ چیست؟

ورود مواد زائد و آلودگی های محیطی به داخل بلبرینگ و رولبرینگ یکی از دلایل سایش و کچلی بلبرینگ است. اهمیت ندادن به زنگ زدگی قطعه و پیشرفت میزان زنگ زدگی و خوردگی الکتریکی قبلی بر روی قطعه هم، بر این اتفاق موثر است. روان کردن بلبرینگ با روغن را باید مرتب و به درستی انجام داد، اگر این کار به درستی انجام نشود و روانکاری ضعیف بوده و مقدار گریس و روغن کم باشد، بلبرینگ سابیده شده و دچار کچلی می شود.
از دیگر دلایل بسیار مهم سایش و کچلی بلبرینگ می توان به لقی بیش از حد ساچمه ها اشاره کرد. اینها رایج ترین دلایلی هستند که باعث این اتفاق می شوند؛ زیرا معمولا افراد این عوامل را جدی نمی گیرند یا به صورت سر سری انجام می دهند و فکر نمی کنند با رعایت همین موارد کوچک، می توانند از سایش و کچلی بلبرینگ جلوگیری کنند.

چگونه از سایش و کچلی بلبرینگ جلوگیری کنیم؟

چگونه از سایش و کچلی بلبرینگ جلوگیری کنیم؟

درست است که از یک بلبرینگ نمی توان دائمی و تا ابد استفاده کرد، ولی راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آن می توان تعویض بلبرینگ را به تعویق انداخت و طول عمر آن را افزایش داد. انجام دادن این کارها زمان زیادی از هیچ کس نمی گیرد ولی از سایش و کچلی بلبرینگ زود هنگام جلوگیری می کند. یکی از کارهایی که می توان انجام داد، تمیز کردن محیط مربوط به قطعه است، با پاک کردن کثیفی ها و روغن های اضافه ی قطعات می توان از سایش و کچلی بلبرینگ جلوگیری کرد.
دومین کاری که باید انجام داد، بهبود وضعیت آب بندی است. همچنین با کنترل میزان روانکاری و بررسی مقدار گریس روی بلبرینگ می توان از روغنی شدن بیش از حد یا خشکی بلبرینگ که باعث سایش می شود، جلوگیری کرد.
جلوگیری از ناهمراستایی و کنترل لقی بلبرینگ از دیگر مواردی است که با رعایت آن می توان از سایش و کچل شدن بلبرینگ جلوگیری کرد. موارد ذکر شده از رایج ترین و پر تکرار ترین دلایلی هستند که باعث ایجاد این اتفاث می شود. در ادامه این مطلب از دانشنامه بلبرینگ به معرفی چند مثال واقعی از ساییده شدن سطح بلبرینگ و کچل کردن آن می پردازیم.

چند مثال از سایش و کچلی بلبرینگ به همراه علت

در ادامه سعی کرده ایم به معرفی و برسی 4 مثال واقعی از کچل کردن و سایش بلبرینگ ها بپردازیم و علت ایجاد این پدیده را بررسی کنیم.

ساییده شدن حلقه داخلی در یک نمونه از رولبرینگ استوانه ای

با بررسی یک نمونه از رولبرینگ استوانه ای متوجه شده اند بر روی حلقه داخلی آن یک رد تماس از ساچمه ها ایجاد شده است با برسی دقیق ترین متوجه شدن ایجاد پدیده الکتریکی روی سطح حلقه دلیل ساییده شدن آن است.

کچل کردن حلقه خارجی در رولبرینگ بشکه ای

ورود مواد زائد و آلودگی به داخل یک نمونه از رولبرینگ های بشکه ای باعث شد تا در مسیر حرکت ساچمه ها در حلقه بلبرینگ رد تماس و عبور ساچمه باقی بماند و سطح آن کنده شود و به اصطلاح قطعه دچار کچلی شد.

سایش در حلقه یک نمونه از رولبرینگ های مخروطی دو ردیف ساچمه

کم بودن مقدار گریس مورد استفاده شده در رولبرینگ مخروطی باعث شده تا سطح روی قطعه کند شود.

کچل کردن ساچمه در رولبرینگ های بشکه ای

وجود بار بیش از حد و نبود مقدار گریس مناسب در یک نمونه از رولبرینگ بشکه ای باعث شد تا سطح روی ساچمه کنده شود و به اصطلاح ساچمه بلبرینگ کچل کند.

 

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000