ساچمه بلبرینگ چیست و انواع آن کدام است؟

ساچمه بلبرینگ از اصلی ترین بخش های فاکتور تشکیل دهنده بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) ها به حساب می آید. شکل ساچمه در بیرینگ مشخص کننده نوع بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) است. در واقع راحت ترین روش تشخیص و شناسایی نوع بیرینگ ها، توجه به شکل و نوع ساچمه بلبرینگ است. در این مطلب از دانشنامه بلبرینگ بر آن شده ایم تا برای شما شرح دهیم که ساچمه بلبرینگ چیست و انواع آن کدام است؟ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
به طور کلی ساچمه در بیرینگ ها به دو دسته شامل ساچمه های بکار رفته در بلبرینگ و ساچمه های مورد استفاده در رولبرینگ ها تقسیم می شود. در اصل کلمات بال و رول ball و roll در بیرینگ ها مشخص کننده همین موضوع است. کلمه بال به معنای توپ یا ساچمه گرد بوده که در ساختار انواع بلبرینگ شامل بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ خود تنظیم، بلبرینگ کف گرد و بلبرینگ تماس زاویه ای بکار رفته است. و رول به معنای ساچمه است که در انواع رولبرینگ بکار می رود و یکی از دلایل نام گذاری رولبرینگ ها هم به علت شکل ساچمه استفاده شده در ساختار آن است.
ساچمه بلبرینگ انواع مختلفی دارد و در این مطلب دانشنامه بلبرینگ به صورت کامل هر یک را برای شما شرح می دهیم؛ پس تا انتهای مطلب همراه دانشنامه بلبرینگ باشید.

انواع ساچمه بلبرینگ

ساچمه بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند، ساچمه سوزنی، ساچمه بشکه ای، ساچمه مخروطی، ساچمه استوانه ای و ساچمه گرد انواع ساچمه ها هستند که در ادامه آنها را به صورت جداگانه تعریف می کنیم.

ساچمه بلبرینگ گرد:

ساچمه های گرد یا همان ساچمه های ball رایج ترین و پر مصرف ترین نوع ساچمه در ساختار بلبرینگ ها به حساب می آیند.این نوع ساچمه ها در انواع بلبرینگ (شیار عمیق، تماس زاویه ای، کف گرد و خود تنظیم) مورد استفاده قرار می گیرند. مهم ترین ویژگی ساچمه های دایره شکل (ساچمه گرد) در بلبرینگ ها قابلیت چرخش با سرعت بالا است. یعنی وجود این نوع ساچمه ها در ساختار بیرینگ به این معنا است که بلبرینگ شما قابلیت استفاده در کاربرد های با سرعت بالا را دارد.

ساچمه سوزنی:

ساچمه سوزنی بر خلاف گرد کاربرد محدودتری دارد؛ البته این به این معنا نیست که کاربرد زیادی ندارد. ساچمه سوزنی در دستگاه های صنعتی به وفور استفاده می شود.
شکل ظاهری ساچمه بلبرینگ سوزنی با ساچمه های گرد کاملا متفاوت بوده و از حالت کروی خارج شده است. ابعاد ساچمه بلبرینگ سوزنی نیز متفاوت است و نسبت به نوع بلبرینگ ابعاد گوناگونی دارد.

کدام یک از ساچمه های بیرینگ کاربرد‌های بیشتری دارند؟

ساچمه بلبرینگ مخروطی:

ساچمه مخروطی ظاهری مخروطی شکل دارد. ساچمه بلبرینگ مخروطی به دلیل اینکه از شکل ظاهری متفاوتی برخوردار بوده، می تواند بار و فشار زیادی را تحمل کند و به راحتی آسیب نبیند.

ساچمه استوانه ای :

تمام ساچمه ها از شکل ظاهری کروی برخوردار نیستند و اصولا نباید نیز اینگونه باشد، زیرا هر یک در جای مختلفی استفاده می شود. شکل استوانه ای برخی ساچمه ها باعث شده تا به آنها ساچمه بلبرینگ استوانه ای گفته شود.
ساچمه استوانه ای نسبت به ساچمه های گرد می تواند فشار بیشتری را تحمل کند. نحوه قرار گیری ساچمه استوانه ای درون قفسه نیز متفاوت بوده و با فاصله کمی از یکدیگر قرار می گیرد و همین موضوع می تواند در فرسایش آنها تاثیر زیادی داشته باشد.

ساچمه بلبرینگ بشکه ای:

ساچمه بلبرینگ بشکه ای همانطور که از نامش پیداست، شکل ظاهری آن شبیه به بشکه است. بشکه ای نسبت به تمامی بلبرینگ هایی که تاکنون معرفی شده اند از تحمل بار و فشار بالاتری برخوردار است و برای بلبرینگ هایی که سرعت بالایی دارند نیز بسیار مناسب و کار آمد است.
شکل ظاهری ساچمه بشکه ای تقریبا شبیه به بلبرینگ های استوانه ای است، اما یک تفاوت اساسی در نحوه قرار گیری آنها درون بلبرینگ وجود دارد. ساچمه بلبرینگ بشکه ای با فاصله مناسب از یکدیگر قرار می گیرند، اما ساچمه های استوانه ای همانطور که گفته شد هیچ فاصله ای ندارند و فرسایش آنها زودرس است.

کدام یک از ساچمه های بیرینگ کاربرد‌های بیشتری دارند؟

همانطور که هر یک از ساچمه ها را برای شما شرح دادیم، کارکرد هر کدام با دیگری متفاوت است. اما به طور کلی می توان گفت که با وجود انواع شکل و نوع ساچمه ها ساچمه گرد و ساچمه سوزنی دو نوعی از ساچمه ها هستند که استفاده از آنها را می توان در انواع و اقسام بلبرینگ و رولبرینگ مشاهده کرد.
شما در سایت دانشنامه بلبرینگ می توانید انواع این ساچمه ها و بلبرینگ ها را مشاهده و به صورت اینترنتی اقدام به خرید آنها نمایید. برای آگاهی از قیمت بروز و کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با کارشناسان فنی دانشنامه بلبرینگ تماس حاصل فرمایید.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000