در این مقاله قصد داریم به این پرسش که یاتاقان چیست و چه کاربردی دارد؟ پاسخ بدهیم.

در طراحی یک خودرو و یا یک ماشین مکانیکی تعداد زیادی قطعه مختلف به‌کاررفته است که منجر به راه‌اندازی آن ماشین می‌شود و نبود هر یک از آن قطعات عملکرد سیستم را متوقف و مختل می‌کند. یکی از قطعاتی که در خودروها و ماشین‌آلات صنعتی عموماً تعبیه شده است و نقش مهمی را ایفا می‌کند، یاتاقان است. ابتدایی‌ترین مفهوم کلی یاتاقان این است که قطعات فلزی که شامل دو قطعه هستند بدون هیچ مزاحمتی (توسط سایر قطعات میانی متحرک) در حال چرخش روی یکدیگر باشند. در این مقاله قصد داریم به این پرسش که یاتاقان چیست و چه کاربردی دارد پاسخ بدهیم.

یاتاقان چیست؟

دو قطعه در موتور خودرو وجود دارند به نام‌های میل‌لنگ و دسته پیستون که نقش و وجود یاتاقان برای اتصال آن‌ها ضروری است و این دو بخش را به یکدیگر متصل می‌نماید. میل‌لنگ و دسته پیستون در حین کار یکدیگر را دچار آسیب و سایش می‌کنند. مأموریت قطعه‌ای مثل یاتاقان این است که از بروز چنین مشکلاتی میان این دو قطعه جلوگیری نماید.
بلبرینگ نوعی یاتاقان است که به‌وسیله چرخ‌دنده میل‌لنگ را کنترل می‌کند که کاربردهای متفاوتی دارد و رولبرینگ نیز از یک یاتاقان و ساچمه تشکیل گردیده که در بازه شعاعی حلقه یاتاقان چرخش می‌کند.

یاتاقان چیست؟ 

کاربرد یاتاقان

یاتاقان کاربردهای فراوانی دارد؛ مخصوصاً در ماشین‌هایی مکانیکی و یا صنعتی وظایفی برعهده دارد. یکی از کاربردهای آن قرارگرفتن میان قطعات و محکم نمودن اتصالات بین آن‌ها است که می‌توان این کاربرد را مهم‌ترین کاربرد این قطعه قلمداد نمود. کاربرد یاتاقان در خودرو این است که در چند بخش مختلف در درون پیستون قرار گرفته است و در محل قرارگیری میل‌لنگ وظیفه واریز روغن را برای روغن‌کاری میل‌لنگ ایفا کند. اصولاً خودروهایی که چهارسیلندر دارند، یاتاقان در موتور آن‌ها تعبیه شده است. روغن‌کاری میل‌لنگ توسط یاتاقان به‌وسیله سوراخ‌ها یا همان شیارهای روی یاتاقان صورت می‌پذیرد.
یاتاقان کاربردهای زیادی دارد یکی از کاربردهای دیگر آن قرارگرفتن قطعات فلزی به‌صورت بسیار محکم در کنار یکدیگر است، همان‌طور که در ابتدای پاراگراف قبل نیز به این موضوع اشاره شد در ماشین‌های مکانیکی و حتی صنعتی یاتاقان نقش‌های زیادی ایفا می‌کند؛ زیرا هر قطعه فلزی که قصد داشته باشد بر روی قطعه فلزی دیگر حرکت دورانی انجام دهد بایستی از یک قطعه مانند یاتاقان کمک بگیرد. جلوگیری از خوردگی و سایش قطعات نیز از دیگر کاربردها و ویژگی‌های مثبت یاتاقان می‌باشد.
قطعات تشکیل‌دهنده یاتاقان نیز شامل ساچمه و حلقه است که این قطعه را از سایر قطعات ماشین‌ها متمایز می‌کند. تعداد ساچمه‌ها و میزان بزرگی حلقه در ماشین‌های صنعتی مختلف متفاوت است. ساچمه در میان دو حلقه حرکت می‌کند و با انجام این وظیفه مهم از بروز سایش در بین دو قطعه جلوگیری به عمل می‌آورد.

 کاربرد یاتاقان

خرید یاتاقان باکیفیت از فروشگاه اینترنتی دانشنامه بلبرینگ

خودروها و ماشین‌آلات صنعتی مرکز انبوهی از قطعات مختلف فلزی می‌باشند که تحرک آن وابسته به تک‌تک این قطعات است. یاتاقان وسیله‌ای است که در کارکرد چنین سیستم‌هایی نقش حیاتی ایفا می‌کند. یاتاقان نقش‌های مختلفی دارد اما درک این موضوع که کاربردهای متفاوت آن می‌تواند گستره نقش و وظایف آن را پررنگ‌تر کند نیز روی دیگر سکه اهمیت این قطعه مهم می‌باشد. یاتاقان یک قطعه فلزی متصل‌کننده دو قطعه فلزی دیگر است که مهم‌ترین وظیفه آن تحرک و غلطش قطعات فلزی بوده و تأثیر دیگر آن کاهش سایش قطعات بر روی همدیگر می‌باشد. کاربرد یاتاقان در خودروها و ماشین‌آلات مکانیکی و صنعتی بسیار زیاد بوده و این سیستم‌ها برای پیشبرد فعالیت خود آن را به‌کارگیری می‌کنند. یاتاقان‌ها در خودرو نیز میان میل‌لنگ و پیستون نقش مهمی را برای تحرک سیستم ایفا می‌کنند که در داخل موتور خودرو قرار دارند.

کاربرد یاتاقان 

بلبرینگ و رولبرینگ نیز زیرمجموعه‌های یاتاقان هستند که بسته به نوع ساختار به‌صورت ساچمه‌ای و یا چرخ‌دنده‌ای از یاتاقان برای تسهیل عملکرد سیستم کمک می‌گیرند.
فروشگاه اینترنتی دانشنامه بلبرینگ مرجع انتخاب و پخش یاتاقان و بلبرینگ در انواع مختلف از جمله  یاتاقان‌های صنعتی می‌باشد. باتوجه‌به سابقه چندین‌ساله این شرکت در واردات و تأمین و عرضه این محصولات شما می‌توانید باتوجه‌به سابقه درخشان این شرکت به‌راحتی با ارائه اطلاعات اولیه درباره بلبرینگ و یا رولبرینگ صنعتی موردنظر خود آن را به‌صورت اینترنتی از این طریق تهیه نمایید. همچنین درصورتی‌که اطلاعات چندانی در خصوص چگونگی انواع این محصولات و کاربردهای آن‌ها ندارید، می‌توانید با مراجعه به وبلاگ فروشگاه از تفاوت‌ها و کاربردهای مختلف این محصولات آگاهی یابید.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000