بلبرینگ مفصلی چیست؟

امروز قصد داریم به مفهوم یکی از زیرمجموعه‌های بلبرینگ بپردازیم و به این سؤال فنی که بلبرینگ مفصلی چیست پاسخ بدهیم. اگر شما هم فردی هستید که به دنبال درک بهتر مفاهیم و اصطلاحات خودرویی است و نسبت به دنیای پر پیچ‌وخم قطعات انبوه ماشین‌های مکانیکی و صنعتی کنجکاوی دارد، پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جذابی را در این‌ خصوص مطالعه نمایید.

بلبرینگ مفصلی چیست

بلبرینگ انواع متفاوتی دارد. یکی از این مدل‌های مختلف که بسیار کاربردی است، بلبرینگ سرکجی یا همان بلبرینگ مفصلی نام دارد. بلبرینگ‌ها اتصالات را مدیریت می‌کنند. در صنایع بلبرینگ‌های سرکجی یا همان بلبرینگ مفصلی را در محلی به کار می‌برند که نوع اتصال در محور موردنظر نیاز به اتصال پنجه‌ای نداشته باشد.

بلبرینگ مفصلی چیست 

بلبرینگ سرکجی (مفصلی) بهترین نوع اتصال برای محورهایی است که در محور گردشی اتصال نیاز به محیط بیشتری برای غلطش دارند. تولید این نوع بلبرینگ‌ها به‌صورت سیرکلی یا همان منحنی‌وار است که در پایان به یک دایره بدل می‌شود. بلبرینگ سرکجی (مفصلی) کاربردهای متفاوتی در صنعت دارد که این مهم تعیین‌کننده نوع ساچمه درون آن است. انواع ساچمه‌های بلبرینگ‌های مفصلی به دودسته سوزنی و کروی تقسیم می‌شوند.
بلبرینگ‌های مفصلی دارای دم رزوه دار هستند که ناحیه اتصال بین دو قطعه فلزی را به یکدیگر مانند پیچ‌ومهره متصل می‌کنند. وقتی بلبرینگ سرکجی باید بچرخد نیرو به‌وسیله دسته به همراه لایه بیرونی در اختیار ساچمه بلبرینگ قرار می‌گیرد. سپس لایه داخلی از ساچمه نیرو را دریافت می‌کند و بلبرینگ به چرخش درمی‌آید. در چرخش ساچمه درون بلبرینگ باتوجه‌به میزان نیروی وارده اندازه محیط چرخش نیز کم است.
استفاده از بلبرینگ مفصلی در خودروهای مختلف متفاوت است. کامیون‌ها و خودروهای دیزلی که مصرف‌کننده این نوع بلبرینگ‌ها هستند سایزهای متفاوتی از این بلبرینگ را استفاده می‌کنند. در کامیون‌ها و سایر خودروهای سنگین محیط پیرامونی بلبرینگ محدود است و وزن بار ماشین بسیار بالاست در نتیجه بلبرینگ مفصلی متناسب با خودرو باید طراحی و تعبیه شود.

کاربرد بلبرینگ مفصلی

کاربرد بلبرینگ مفصلی در این است که حرکات چرخشی، نوسانی و خطی شفت را تسهیل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در ماشین‌های بسته‌بندی، تأسیسات دریایی یا دوچرخه‌ها نیز کاربرد دارند. علاوه بر این، یکی از مزایای بزرگ آنها این است که به لطف ساختار چرخشی می‌توانند اصلاح ناهماهنگی بین محورها را به عهده بگیرند.
یکی دیگر از مزایای ساچمه‌های درون بلبرینگ مفصلی این است که میله و پیچی که از درون آن عبور می‌کند توان چرخش در زوایای مشخصی را دارد. درعین‌حال فلزاتی که متصل به دو طرف بلبرینگ مفصلی هستند به‌صورت غیر هم محوری امکان چرخش را در اختیار شفت خودرو قرار می‌دهند.

کاربرد بلبرینگ مفصلی 

انواع بلبرینگ مفصلی

بلبرینگ‌های مفصلی به انواع بلبرینگ مفصلی چپ‌گرد و راست‌گرد و PHS و POS تقسیم می‌شوند که دارای نری و مادگی هستند. بلبرینگ‌های نری دارای دم رزوه دار مانند پیچ بوده و بلبرینگ‌های مادگی دارای دم مهره وار مانند مهره‌ی پیچ هستند. این بلبرینگ‌ها در سایزبندی‌های بسیار متفاوت برای کاربردهای مختلف طراحی و تولید می‌شوند.
همان‌طور که قبل از این هم به آن اشاره کردیم بلبرینگ‌های مفصلی در خودروسازی مخصوصاً خودروهای باری و سنگین و دیزلی نیز کاربرد دارد.
فروشگاه اینترنتی دانشنامه بلبرینگ یکی از معتبرترین فروشگاه های عرضه اواع بلبرینگ در ایران است که این محصولات کاربردی را با قیمت مناسب و کیفیت بسیار عالی در اختیار هموطنان عزیز در سرتاسر ایران قرار می دهد. برای خرید بهترین بلبرینگ مفصلی و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این بلبرینگ با کارشناسن ما در ارتباط باشید.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000