خزش بلبرینگ چیست؟

یکی از مشکلاتی که در عملکرد انواع برینگ می تواند اختلال به وجود آورد، خزش بلبرینگ است. خزش بلبرینگ به معنای عدم هماهنگی حلقه داخلی برینگ (که شامل رولبرینگ و بلبرینگ می شود) با محفظه یا شفت است. یعنی حلقه داخلی برینگ نسبت به شفت جا به جایی داشته باشد. به این ترتیب، امکان عملکرد بهینه برینگ وجود نداشته و در نهایت از کار می افتد.
به طور کلی، انواع برینگ نظیر رولبرینگ و بلبرینگ باید بر اساس میزان وزنی که می توانند تحمل کنند به کار روند. از سوی دیگر این قطعات ممکن است برای بارهای شعاعی یا محوری مناسب باشند. در نتیجه نمی توان از یک بلبرینگ یا رولبرینگ مخصوص بارهای محوری، برای بارهای شعاعی استفاده کرد. در غیر این صورت، هماهنگی برینگ با قطعات متصل به آن به هم خورده و برینگ کارایی خود را از دست می دهد.
خزش بلبرینگ و رولبرینگ منجر به ایجاد پدیده دیگری تحت عنوان سایش بلبرینگ می شود. این یعنی بلبرینگ بعد از مدتی ممکن است اجزای خود نظیر ساچمه ها را از دست داده و مشکل تماس با سطح پیدا کند. به این ترتیب، لازم است تا بلبرینگ تعویض گردد. بنابراین بهتر است پیش از آن که به مرحله سایش برسیم از بروز خزش بلبرینگ جلوگیری کنیم. برخی از اقدامات ضروری با هدف کنترل خزش بلبرینگ عبارت اند از:

  • استفاده از روانکار مناسب که اصلی ترین نکته در پیشگیری از خزش بلبرینگ به حساب می آید؛ روانکار می تواند روغن یا گریس باشد.
  • توجه به آب بند یاتاقان و بررسی سلامت و عملکرد آن.
  • همواره باید حلقه داخلی با شفت هماهنگ باشد.
  • حلقه خارجی باید با یاتاقان منطبق باشد.
  • کنترل میزان بار وارد شده در راستای محوری بلبرینگ.

کنترل هر یک از موارد بالا در کنار جلوگیری از بروز خزش بلبرینگ، دوام و طول عمر بلبرینگ را نیز افزایش می دهد. البته علاوه بر خزش بلبرینگ برخی اشکالات دیگر نظیر لکه دار شدن بلبرینگ، خراش روی بلبرینگ و یا تغییر رنگ در بلبرینگ نیز در افزایش طول عمر و کیفیت کار آن تاثیر گذار هستند. با این حال، خزش بلبرینگ تقریبا قابل کنترل بوده و می توان بروز آن را به تعویق انداخت.
اصلی ترین نکته در جلوگیری از خزش بلبرینگ، استفاده از روانکار مناسب است. همچنین، لازم است در طول استفاده از آن روانکار، قدرت و خواص آن و همچنین حجم روانکار موجود در بلبرینگ را به طور مرتب بررسی نمود.

منظور از خزش در بلبرینگ ها چیست ؟

وقتی حلقه داخلی بلبرینگ با شفت یا یاتاقان انطباق کامل نداشته باشد، عملکرد آن دچار مشکل می گردد. در واقع، در این حالت با شل شدن بلبرینگ امکان استفاده بهینه از آن وجود نداشته و بلبرینگ داغ می کند. این پدیده را خزش بلبرینگ می نامند. برای آشنایی با بلبرینگ ها و کسب اطلاعات تخصصی درباره لقی بلبرینگ و سایر اطلاعات این محصول با بخش مقالات دانشنامه بلبرینگ همراه باشید.
اصلی ترین دلایلی که می توانند منجر به بروز خزش بلبرینگ گردند، شامل موارد زیر می شود:

  • گاهی ممکن است باری که به بلبرینگ تحمیل می گردد، به خوبی با آن منطبق نبوده و حرکت آن منجر به ایجاد حرارت در بلبرینگ شود. در چنین شرایطی معمولا از اصطلاح لق بودن و یا شل شدن انطباق استفاده خواهد شد.
  • پدیده خیز شفت که به معنای جا به جایی شفت بلبرینگ است.
  • پدیده گشاد کردن یاتاقان که طی آن محفظه یا یاتاقان دچار تغییر اندازه خواهد شد.

مشکل خزش بلبرینگ عمدتا از زمان نصب آن آغاز می شود. توجه به نکات مربوط به نصب می تواند از بسیاری از مشکلات بعدی جلوگیری کند. برای مثال، نصب بلبرینگ های مربوط به بارهای استاتیک نسبت به بارهای چرخشی کمی تفاوت دارد که باید در حین نصب به آن ها دقت شود. عدم آگاهی و مهارت کافی در نصب بلبرینگ باعث می گردد تا انطباق کافی بین حلقه داخلی و شفت ایجاد نشده و عملا عملکرد آن با اختلال مواجه شود.

منظور از خزش در بلبرینگ ها چیست ؟

فروشگاه دانشنامه بلبرینگ؛ عرضه کننده انواع بلبرینگ و رولبرینگ با قیمت مناسب

برینگ های مختلف با شکل های متنوع برای کاربردهای خاص در صنعت، طراحی و ساخته می شوند. برای مثال، بلبرینگ بشکه ای، استوانه ای، گرد، سوزنی و مخروطی انواع مختلفی از بلبرینگ ها هستند که با برندهای متنوعی به بازار عرضه می گردند. قیمت بلبرینگ نیز بر حسب عملکرد، جنس و قدرت آن تعیین می شود.
با مراجعه به یک فروشگاه مطمئن می توانید با کیفیت ترین برینگ ها را با مناسب ترین قیمت و از بهترین برندها خریداری کنید. فروشگاه آنلاین دانشنامه بلبرینگ این امکان را برای مشتریان خود فراهم می سازد. افراد می توانند با مراجعه به فروشگاه آنلاین دانشنامه بلبرینگ، پس از مقایسه قیمت ها و بررسی مشخصات محصولات، کالای مورد نیاز خود را خریداری نمایند.

 

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000