کنترل کیفیت بلبرینگ

وجود بلبرینگ‌ها امروزه، در صنایع مختلف لازم و ضروری است. نکته قابل توجه این است که باید عملیات ساخت بلبرینگ بدون عیب و نقص و به بهترین شکل ممکن انجام شود؛ بنابراین برای این منظور باید کنترل کیفیت بلبرینگ‌ها به بهترین شکل ممکن و با دقت بالا انجام شود. کنترل کیفیت بلبرینگ با استفاده از تست‌های مختلفی انجام می‌شود که ما در این مقاله از دانشنامه بلبرینگ قصد داریم به معرفی روش‌های کنترل کیفیت این محصول بپردازیم. برای کسب اطلاعات درباره نحوه اندازه گیری لقی بلبرینگ به وبسایت دانشنامه بلبرینگ مراجعه و یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

تست‌های کنترل کیفیت بلبرینگ

پیشرفت علم و تکنولوژی این امکان را به بشر داده است تا با انجام تست های مختلف، محصولات باکیفیتی تولید شود. کنترل کیفیت بلبرینگ با استفاده از تست‌های زیر انجام می‌شود:

  • تست طول عمر بلبرینگ  Bearing Life (Longevity)
  • صافی سطح بلبرینگ  Bearing Waviness
  • تست مقدار نویز و ارتعاشات  Noise and Vibration
  • تست لقی شعاعی و محوری  Radial and Axial clearance
  • تست سختی سنجی  Hardness
  • تائیدیه هندسه  Geometry
  • تائیدیه گردی  Roundness
  • تست میزان زبری روی سطح بلبرینگ ها  Roughness
  • تست نشتی  Grease leakage
  • اندازه گیری ابعاد  Dimension measurement
  • تجزیه و تحلیل طیف سنجی  Spectroscopic analysis

کنترل کیفیت بلبرینگ با استفاده از روش‌های خاصی انجام می‌شود. به طور کلی، برای اینکه مشخص شود که یک بلبرینگ تا چه اندازه می‌تواند کارایی و طول عمر داشته باشد، روش‌های مختلفی وجود دارند. هر روش ممکن است یک هدف خاص داشته باشد. ما در این مقاله چند روش را به اختصار توضیح می‌دهیم.

تست‌های کنترل کیفیت بلبرینگ 

بررسی گردی و زبر بودن سطح بلبرینگ

یکی از عواملی که باعث خرابی و از بین رفتن بلبرینگ‌ها می‌شود، پدیده‌ای به نام «پدیده خستگی فلز» است. این پدیده در بسیاری از فلزات رخ می‌دهد تا جایی که حتی می‌تواند باعث خرابی و از بین رفتن کامل فلز شود. خستگی فلز ممکن است به صورت کاملا مخفی در بسیاری از فلزات رخ دهد.

با توجه به این پدیده، اگر کیفیت سطح بلبرینگ‌ها پایین باشد، عمر خستگی بلبرینگ‌ها کاهش پیدا می‌کند. بررسی گردی و زبر بودن سطح بلبرینگ، می‌تواند تا حدود زیادی نشان دهد که بلبرینگ مورد نظر دچار پدیده خستگی شده است یا خیر؟

تست نویز و ارتعاشات بلبرینگ

نویز داشتن بلبرینگ به هنگام چرخش می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موج‌دار بودن اجزای بلبرینگ، خوردگی بلبرینگ و …اشاره کرد. وجود این مسئله در بلبرینگ باعث ایجاد مشکلاتی مانند کاهش عمر محصول، ایجاد سر و صدای اضافی و … می‌شود.

به همین دلیل انجام یک تست می‌تواند مشخص کند که مشکل چیست و چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد. تست نویز و ارتعاشات بلبرینگ با دو روش متداول تست آکوستیک امیشن و تست ارتعاش سنجی انجام می‌شود.

تست نویز و ارتعاشات بلبرینگ 

تست میزان سختی بلبرینگ

این تست برای میزان سختی بلبرینگ انجام می‌شود. اگر سطح بلبرینگ سختی کافی داشته باشد، در برابر تغییر شکل پلاستیک بلبرینگ مقاومت خواهد کرد. این تست، معمولا با تست راکول (Rockwell Hardness) انجام می‌پذیرد.

 تست متریال اجزا سازنده بلبرینگ

جنس متریال اجزا سازنده بلبرینگ، در کیفیت بلبرینگ ها، تاثیر زیادی دارد. بنابراین انجام تست متریال اجزا سازنده بلبرینگ یکی از مهمترین تست های کنترل کیفیت بلبرینگ است تا از ترکیب شیمیایی آلیاژ استفاده شده و انجام صحیح عملیات حرارتی بلبرینگ ها اطمینان حاصل شود.

این تست با کوانتومتر انجام می‌شود و ترکیبات آلیاژ بلبرینگ را نشان می‌دهد. همچنین در این تست می‌توان با داده های نمایش داده شده مشخص کرد که درصد ترکیبات شیمیایی صحیح است یا خیر؟

تست نشتی و اندازه گیری طول عمر بلبرینگ

با گذشت زمان، بلبرینگ و رولبرینگ‎ها در اثر سایش دچار فرسودگی می‌شوند و تقریبا می‌توان گفت که کارائی خود را از دست می‌دهند، تست نشتی و اندازه گیری طول عمر نشان می‌دهد که یک بلبرینگ با مشکلی مواجه شده است یا خیر؟ با توجه به این مسائل می توان تعیین کرد که از یک بلبرینگ تا چه مدت می توان استفاده کرد.

تست نشتی و اندازه گیری طول عمر بلبرینگ 

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم، کنترل کیفیت بلبرینگ یکی از مهمترین مواردی است که به وسیله روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بلبرینگ‌ها ممکن است بر اثر کار در مدت زمان طولانی دچار آسیب شوند و نتوان از آنها استفاده کرد. به همین دلیل کنترل کیفیت آن‌ها روش مناسبی است برای اینکه بتوان طول عمر و کیفیت بلبرینگ مورد نظر را تخمین زد. بررسی گردی و زبر بودن سطح بلبرینگ، تست سختی بلبرینگ، تست نویز و ارتعاشات بلبرینگ، تست متریال اجزا سازنده بلبرینگ و ... از مهمترین تست‌های کنترل کیفیت بلبرینگ هستند.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000