اندازه گیری لقی بلبرینگ

به طور کلی لقی بلبرینگ به محتوای داخل بلبرینگ و نوع لقی های هندسی مربوط می شود. مهمترین دلیل برای لقی بلبرینگ را می‌توان لقی محوری بلبرینگ و لقی شعاعی بلبرینگ معرفی نمود. به همین خاطر است که این موضوع به وجود فاصله رینگ بلبرینگ نسبت به رینگ دیگری که در بلبرینگ قرار دارد مربوط می‌شود. در این مقاله از سایت دانشنامه بلبرینگ قصد داریم درباره اندازه گیری لقی بلبرینگ برای شما کاربران محترم موارد مهمی را بیان نماییم. با ما همراه باشید.

اندازه گیری لقی بلبرینگ ها

انواع لقی های اندازه گیری شونده

اندازه گیری لقی بلبرینگ زمانی مشخص می‌شود که کارشناسان در حال نصب بلبرینگ می باشند البته می‌توان لقی های اندازه گیری شونده را قبل از نصب و یا در حین عملکرد نیز شناسایی نمود. توجه نمایید نوع لقی بلبرینگ قبل از نصب و بعد از نصب و یا در حال کار می تواند متفاوت باشد. به همین خاطر برای شناسایی لقی بلبرینگ در این سه حالت، سه مورد زیر را می توان معرفی نمود:

  1. اولین حالت به لقی اولیه بلبرینگ همان Initial internal clearance اشاره دارد که قبل از نصب به آن اطلاق می شود. این نوع از لقی را باید کارشناسان قبل از آن که اقدام به نصب بلبرینگ می نمایند بر اساس تنظیمات دقیق بر روی کار محاسبه کرده و پس از آن اقدام به نصب بلبرینگ نمایند. در شرایط ایده آل عملکرد به صورت با کیفیت و منظم و بدون ایجاد سایش و اصطکاک و بدون سروصدا دنبال خواهد شد.
  2. دومین حالت به لقی بلبرینگ در حال نصب Mounted clearance اشاره می نماید و قبل از شروع به کار شرایط بر روی قطعه مشخص می شود. به همین خاطر زمانی که کارشناسان نسبت به نصب بلبرینگ اقدام نمودند، در ادامه کار در حال تست گیری می توانند شاهد شرایط لقی در عملکرد بلبرینگ بوده و بر این اساس نسبت به برطرف نمودن آن اقدام نمایند.
  3. حالت سوم به شرایط لقی بلبرینگ در حین عمل کرد بلبرینگ اشاره می نماید. این در حالی است که لقی داخلی بلبرینگ زمانی که به دمای پایدار می‌رسد، شرایط خود را نمایان می نماید. بر این اساس پس از نصب بلبرینگ بر روی کار، شرایط عملکرد را کارشناسان دنبال می‌نمایند و در مراحل مختلف با توجه به دمای موجود، شرایط کار اگر به حالت ایرادات در لقی مشاهده شود، کارشناسان آن را پیگیری می نمایند.

درباره مشاهداتی که از لقی بلبرینگ به دست می آید مشخص است که در بیشتر کاربرد های صنعتی، لقی نصب بلبرینگ از اندازه کمتری نسبت به لقی اولیه بلبرینگ برخوردار است. بر این اساس دلیل این اتفاق انطباق داخلی interference fits با شفت می باشد یا مربوط به انبساط حرارتی موجود در رینگ های بلبرینگ البته اجزای سازنده بلبرینگ می باشد. شما عزیزان می توانید برای تهیه انواع بلبرینگ و رولبرینگ به فروشگاه اینترنتی دانشنامه بلبرینگ مراجعه نمایید.

انواع لقی های اندازه گیری شونده  

نحوه اندازه گیری لقی های هندسی

نکته حائز اهمیت درباره نوع لقی که در ابتدای مطلب باید به آن توجه داشت این نکته است که این لقی ها از تفاوت های خاصی برخوردار هستند و نمی توان همه این لقی ها را در یک حالت در نظر گرفت. یکی از دلایلی که می توان برای این تفاوت در لقی ها اشاره نمود، نوع عملکرد در کارخانجات است که بر اساس متریال هایی استفاده شده برای ساخت بلبرینگ شرایط را متفاوت می نمایند. این تفاوت در نوع متریال ها‌ است که تنوع در لقی ها را ایجاد می نماید.
نکته دیگری که برای این تنوع می شود اشاره نمود نوع انطباق در نصب بلبرینگ ها است. نیروی پیش بارگذاری یا همان لقی بلبرینگ به جهت نصب بلبرینگ، از مهمترین پارامترهای مناسب برای انتخاب بلبرینگ به جهت نصب می باشد. اهمیت این پارامتر بر مواردی مانند نحوه اندازه گیری لقی بلبرینگ، منطقه بارگذاری، نوع اصطکاک و میزان تعیین عمر خستگی یاتاقان بسیار تاثیرگذار است. توجه داشته باشید هر زمان در مرحله انتخاب اولیه بلبرینگ قرار گرفتید، برای این که بتوانید بهترین لقی بلبرینگ را انتخاب نمایید باید به کارکرد بلبرینگ توجه کنید. بر همین اساس می ‌توان با فرمول زیر حداقل مقداری لقی اولیه که می تواند نیاز بلبرینگ را برآورده نماید را محاسبه نمایید.

اندازه گیری لقی بلبرینگ کل به صورت دقیق = لقی اولیه + لقی حین کار + تعیین شده به هنگام بارگذاری ماکزیمم + لقی سایر عوامل

لازم به ذکر است بلبرینگ هایی که از نوع بلبرینگ خود تنظیم هستند مانند بلبرینگهای تماس زاویه ای، محاسبه میزان لقی کل در این نوع از بلبرینگ ها در هنگام نصب محاسبه و تنظیم می شود. به دنبال آن برای دیگر بلبرینگ ها در انواع مختلف مانند بلبرینگ های شیار عمیق، محاسبه لقی کل در این انواع بر اساس کلاس لقی که با نامهای کلاس نرمال، کلاسC3 و کلاس C4 مشخص می‌شود را تعیین می نمایند.

 

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000