نحوه انتخاب بلبرینگ

این مقاله از سایت دانشنامه بلبرینگ را به توضیح درباره نحوه انتخاب بلبرینگ اختصاص داده ایم. بلبرینگ ها در انواع مختلفی ارائه می شوند و هر کدام بر اساس کاربری که دارند با خواص و مشخصات متفاوتی در بازار عرضه می شوند. این تنوع در شاخصه های بلبرینگ می تواند برای کاربری های مختلف موثر باشد. تمامی این پارامتر ها در تقسیم بندی مشخصی قرار می گیرند. برخی از بلبرینگ ها از شیار عمیقی برخوردارند که این شیار ها می تواند بارهای محوری شعاعی و متوسط را تحمل نماید. از شاخصه های مهم در بلبرینگ ها وجود کاهش اصطکاک در این ابزار می باشد. بر اساس فناوری های موجود ساخت بلبرینگ ها، امروزه تولید با شرایط کاهش آلودگی صوتی و دقت فراوان، امکان پذیر می باشد به همین خاطر می توان بلبرینگ ها را به طور وسیع در الکترو موتورهای الکتریکی متوسط و کوچک مورد استفاده قرار داد.

جدول و راهنمای انتخاب نوع بلبرینگ

فاکتور های مهم در نحوه انتخاب بلبرینگ

زمانی که می‌خواهید درباره نحوه انتخاب بلبرینگ تصمیم گیری نمایید، معیارهای مهم زیر را در نظر داشته باشید:

  • نحوه انتخاب انواع بلبرینگ را بر اساس محیط و نوع دستگاه و متناسب با شرایط عملکرد خواسته شده برینگ ها انتخاب نمایید.
  • توجه نمایید نحوه انتخاب بلبرینگ به صورتی باشد شرایط بازرسی از دستگاه نگهداری و تعویض آن آسان باشد.

فاکتورهای مهم در انتخاب بلبرینگ ها عبارتند از:

اولین پارامترهای مهم در نحوه انتخاب بلبرینگ ها توجه به بارهای موجود می باشد. برای انتخاب بلبرینگ ها باید به فاکتور های حرکت بدون سروصدا، دقت و سرعت توجه نمود. پارامترهای مهم بعدی نوع سرویس و نگهداری بلبرینگ ها، نوع فضای موجود، میزان سفتی Stiffness، و نوع جابجایی محوری است. از دیگر پارامترها می توان به نوع زاویه انحراف های موجود و عدم همراستایی Misalignment اشاره کرد و آخرین پارامترهای مهم در نحوه انتخاب بلبرینگ را میزان حرارت محیط و نوع بیرون آوردن و نصب بلبرینگ شامل می شود. شما عزیزان می توانید لیست قیمت انواع بلبرینگ را در سایت دانشنامه بلبرینگ مشاهده کنید.

فاکتور های مهم در نحوه انتخاب بلبرینگ  

اندازه گیری بلبرینگ و جدول ابعاد بلبرینگ

تعداد بیشماری از انواع بلبرینگ ها با شماره های متفاوت و پسوندها و پیشوند های فنی وجود دارد که همه بیانگر مشخصات بلبرینگ ها در انواع مختلف می باشد. تمامی این شماره ها ترکیبی از اعداد و حروف هستند که در دو گروه اصلی طبقه بندی می شوند. شماره های فنی استاندارد و شماره های فنی خاص. بلبرینگ های استاندارد از ابعاد استانداردی برخوردارند و ابعاد در بلبرینگ های خاص بر اساس نیاز کاربران و نوع مصرفی که دارند، مشخص می باشد. شماره های فنی مندرج در بلبرینگ ها از یک پیشوند و پسوند مشخصی تشکیل شده اند و در بعضی از مواقع می توانند بدون پسوند و پیشوند نیز باشد.

  • شماره های فنی بلبرینگ: شماره های فنی که در بلبرینگ ها مشخص شده، اطلاعاتی مانند نوع بلبرینگ، ابعاد خارجی استاندارد بلبرینگ و طرح اصلی بلبرینگ را معرفی می نماید.
  • پیشوند و پسوند در شماره های بلبرینگ: پیشوندها و پسوندها که در شماره فنی بلبرینگ ها استفاده می‌شوند نیز اطلاعاتی مانند: مشخصات خاص بلبرینگ و نوع طرح استفاده شده در بلبرینگ که از طرح اصلی متفاوت است را معرفی می نماید و می توانند به اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ نیز اشاره داشته باشند.
  • ساختار شماره های فنی اصلی بلبرینگ: شماره های فنی اصلی که در بلبرینگ های استاندارد درج می شود از اعداد و ترکیبی از حروف بعلاوه اعداد تشکیل شده اند. بر این اساس رقم اول یا حرف اول را به تشخیص نوع بلبرینگ اختصاص می‌دهیم. دو رقم بعدی را به معرفی سری ابعاد ISO بلبرینگ اختصاص داده می شود که رقم اول آن میزان پهنا یا همان ارتفاع بلبرینگ اندازه B ، T یا H را نمایان می‌سازد و رقم دوم آن سری قطر خارجی اندازه D بلبرینگ را معرفی می نماید. دو رقم آخری هم که مشاهده می نمایید اندازه قطر داخلی اندازه d بلبرینگ می باشد که باید در عدد 5 ضرب شود تا بتوان مقدار آن را برحسب mm اندازه گیری نمود.
  • استثنا در شماره گذاری بلبرینگ ها: برخی از بلبرینگ ها از قطر داخلی کمتر از 10 mm و یا بیشتر است 500 mm و یا مساوی با 500 mm برخوردار می باشند. توجه داشته باشید قطر داخلی بر حسب میلیمتر اندازه گیری شده که این اندازه به حالت مشخص شده ای به حالت جدای معرفی می شود. شماره های فنی بلبرینگ معمولاً به همراه یک خط کسری «/ » نوشته می شود. برای نمونه اگر عدد مندرج بر روی بلبرینگ 8/618 باشد، در این حالت قطر داخلی می شود ( d = 8 mm ). این شرایط برای دیگر اقلام بلبرینگ های استاندارد مانند وجود دارد و برای بلبرینگ هایی که قطر داخلی آنها ( 10, 12, 15, 17 ) می باشد، در شماره فنی دو رقم آخر آنها به صورت های زیر نمایش داده می شود:
    10 mm = 00, 12 mm = 01, 15 mm = 02, 17 mm = 03
    در شماره گذاری برخی از بلبرینگ های کوچکی که از قطر داخلی کمتر از 10 میلیمتر برخوردارند می توان به نمونه بلبرینگ های شیار عمیق اشاره نمود، شماره فنی مندرج بدون استفاده از خط کسری « / » نمایش داده می شود. مانند بلبرینگ با شماره 629 که در اینجا d = 9 mm می باشد.

اندازه گیری بلبرینگ و جدول ابعاد بلبرینگ  

علائم اختصاری بلبرینگ

علائم اختصاری متشکل است از پسوندها و پیشوندهای فنی که همگی حاصل از نتایج پیشرفت در تکنولوژی در زمینه ساخت بلبرینگ به دست آمده است. البته این علائم اختصاری بر اساس پیشرفت علم و ساخت نمونه های جدید، قابل تغییر نیز می باشد. توجه به این عوامل برای نحوه انتخاب بلبرینگ مهم می باشد. در ادامه به ذکر برخی از این علائم اختصاری می پردازیم:
در جدول زیر به کد های بلبرینگ در مواردی از جمله بلبرینگ تماس زاویه ای، بلبرینگ مغناطیسی، رولبرینگ سوزنی، رولبرینگ سوزنی و کف گرد، رولبرینگ بشکه ای، رولبرینگ کروی، بلبرینگ تماس زاویه ای کف گرد یک طرفه، رولبرینگ کف گرد کروی، رولبرینگ استوانه ای کف گرد، رولبرینگ کف گرد سوزنی، بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ تماس زاویه ای، بلبرینگ خود تنظیم اشاره خواهد شد.

نوع بلبرینگکد های بلبرینگ
بلبرینگ تماس زاویه ای 32-33-72-73-173-QJ2-QJ3
بلبرینگ مغناطیسی BO-E-L-M
بلبرینگ تماس زاویه ای کف گرد یک طرفه 7602-7603
بلبرینگ شیار عمیق 42-43-60-62-63-64-160
بلبرینگ تماس زاویه ای

32-33-72-73-173-QJ2-QJ3

بلبرینگ خود تنظیم 12-13-22-23-112-113

امیدواریم مقاله بالا مفید واقع شده باشد. شما عزیزان می توانید جهت استعلام قیمت بلبرینگ با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید و یا با کارشناسان دانشنامه بلبرینگ در واتساپ ارتباط برقرار نمائید.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000