تفاوت بلبرینگ zz و 2rs

مشتریانی که از انواع بلبرینگ های موجود در بازار استفاده می نمایند، شاهد ارائه دو نوع از بلبرینگ zz و 2rs می باشند این موضوع موجب شده است که سوالاتی درباره تفاوت بلبرینگ zz و 2rs برای آن ها ایجاد شود اما باید توجه داشت که کاربری هر کدام از این دو نوع بلبرینگ با هم متفاوت است. در این مقاله از دانشنامه بلبرینگ قصد داریم درباره تفاوت بلبرینگ zz و 2rs البته درباره موضوع پوشش بلبرینگ مطالب مهمی را در اختیار شما کاربران محترم قرار دهیم.

پوشش بلبرینگ و تفاوت بلبرینگ zz و 2rs

یکی از نمونه های بلبرینگ که در بازار ارائه می شود، بلبرینگ های شیار عمیق است. پوشش بلبرینگ در این نوع در سه حالت در بازار وجود دارد. بلبرینگ با پوشش ساده، یعنی بلبرینگ بدون پوشش که در نام های بدون آب بند و یا بلبرینگ باز نیز گفته می شود، حالت zz یعنی همراه با واشر و پوشش فلزی و حالت 2rs یعنی بلبرینگ با پوشش لاستیکی. بلبرینگ در نوع شیار عمیق در این سه حالت تولید، طراحی و در بازار عرضه شده است. عبارت های zz و 2rs از نوع پسوند هایی هستند که به دنبال شماره های فنی بلبرینگ استفاده می‌شوند. البته اگر در شماره های فنی بلبرینگ هیچ کدام از این عبارات را مشاهده نکردید یعنی آن نوع از بلبرینگ همان نوع ساده بدون پوشش و آب بند می باشد.

 

پوشش بلبرینگ و تفاوت بلبرینگ zz و 2rs  

بلبرینگ بدون پوشش (ساده)

کاربرد بلبرینگ های بدون پوشش و یا به اصطلاح بلبرینگ های ساده که البته در برخی از مواقع به عنوان بلبرینگ های در باز نیز نامیده می شوند، بیشتر در مواقعی است که به نیاز به محفظه ای مخصوص وجود دارد تا بلبرینگ در آن پوشش داده شده باشد، خاصیت این محفظه این است که مانع از رسیدن آلودگی ها و گرد و غبار به بلبرینگ می شود. محتوای این محفظه به طور معمول توسط یک روغن روانکار و گریس پر شده است. نوع بلبرینگ های بدون پوشش مانند گیربکس های اتومبیل می باشد. در این حالت بلبرینگ به طور کامل درون روغن روانکار غوطه ور بوده و به این ترتیب شرایط روانکاری برای آن ایجاد می شود.
از مزایای بلبرینگ در نوع ساده می توان به این موارد اشاره نمود: بلبرینگ های بدون پوشش یا به اصطلاح بلبرینگ های ساده از مزایایی برخوردار است که در نوع دیگر بلبرینگ ها این مزایا وجود ندارد. در کاربری این بلبرینگ ها اصطکاک به دلیل شرایط موجود وجود ندارد در این نوع از بلبرینگ ها انجام فرایند روان سازی به آسانی انجام می شود. از معایب بلبرینگ نوع ساده می توان به این موارد اشاره کرد: این نوع از بلبرینگ ها به دلیل شرایطی که دارند خیلی سریعتر کثیف و خاکی می شوند به همین خاطر برای استفاده در محیط هایی که مستعد برای ایجاد آلودگی است، استفاده از این نوع بلبرینگ ها مناسب نمی باشد.

بلبرینگ با پوشش لاستیکی

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بلبرینگ 2rs چیست؟ بلبرینگ های با پوشش پلاستیکی که در بازار به بلبرینگ 2RS شناخته می شوند دارای پوششی از جنس لاستیک بوده و اجزای داخلی بلبرینگ را در برابر ورود نم و گرد و غبار محافظت می کند.این نوع از بلبرینگ احتیاج به روانکاری دارد زیرا داخل محفظه آن با گریس پرشده. استفاده از این نوع بلبرینگ در مکان هایی با دمای بالا که احتما آسیب رسیدن به پوشش پلاستیکی آن است، توصیه نمی شود. در برخی از برند های ژاپنی این نوع بلبرینگ با علامت 2NSE مشخص شده اند . معمولا بلبرینگ با پوشش لاستیکی قیمتی بالاتر از بلبرینگ های معمولی و قیمتی کمتر از بلبرینگ های zz دارند.

بلبرینگ با پوشش لاستیکی

بلبرینگ با پوشش فلزی

در محیط هایی که شرایط آلودگی و غبار در هوا وجود دارد، باید از بلبرینگ هایی استفاده شود که دارای پوشش می باشند. در این محیط ها می توانید از بلبرینگ هایی که از پوشش فلزی بهره مند می باشند، استفاده نمایید. در این نوع از بلبرینگ ها هر دو طرف بلبرینگ از پوشش فلزی برخوردار است و به همین خاطر می تواند به راحتی مانع از عبور آلودگی و غبار به داخل بلبرینگ شود. این کار می تواند شرایط مناسب‌ تری را برای کاربری بلبرینگ ایجاد کرده و اختلالات احتمالی در کاربری آن را از بین ببرد. توجه داشته باشید در محتوای داخلی این نوع از بلبرینگ ها، از گریس استفاده شده است. به همین خاطر در این نوع از بلبرینگ ها که از پوشش فلزی برخوردارند، نیازی به استفاده از روانکار نمی باشد. پوشش فلزی موجود در این نوع از بلبرینگ ها علاوه بر جلوگیری از ورود گرد و غبار، از ورود رطوبت به داخل بلبرینگ نیز جلوگیری می نماید. بلبرینگ های دارای پوشش فلزی، با علامت z2 مشخص شده که در برخی از برند ها مانند برند ژاپنی آن را با علامت zz نشان می دهند.
در پوشش بلبرینگ از نوع فلزی، اصطکاک اضافی وجود ندارد به همین خاطر افزایش دما در این نوع از بلبرینگ ها دیده نمی شود. این بلبرینگ ها از خاصیت Touchless برخوردارند یعنی بدون نیاز به لمس کردن می باشند. به دلیل پوشش فلزی و درز بندی های مناسب، نشتی روغن در این نوع از بلبرینگ ها دیده نمی شود. زمانی که برای خرید این بلبرینگ ها به بازار مراجعه می نمایید، نیازی نیست که روانکاری مجدد در آن ها انجام دهید. از دیگر مزیت های این نوع از بلبرینگ ها، داشتن شرایط ممتاز حداکثر سرعت در استفاده از آن می باشد. این نوع از بلبرینگ ها از روانساز عمری برخوردارند یعنی تا زمان زیادی روانساز استفاده شده در این نوع از بلبرینگ ها می تواند شرایط مطلوب را برای شما به دنبال داشته باشد.

 امیدواریم مقاله بالا مفید واقع شده باشد. اگر سوال شما عزیزان می توانید استعلام قیمت بلبرینگ از کجا بگیریم هست، در پاسخ باید عرض کنیم با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید و یا با کارشناسان دانشنامه بلبرینگ در واتساپ ارتباط برقرار نمائید. برند اس کا اف ارائه دهنده هر دو مدل بلبرینگ zz و 2rs می باشد. جهت اطلاع از قیمت بلبرینگ skf اصل به صفحه مربوطه مراجعه فرمائید.

نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000