مونتاژ بیرینگ ها | نحوه نصب و جا زدن انواع بیرینگ ها

یکی از مهمترین مواردی که می تواند موجبات کاهش هزینه های تعمیر بیرینگ، افزایش طول عمر بیرینگ، کاهش هزینه های نگهداری و افزایش راندمان در بیرینگ و البته کاهش مشکلات و خرابی های ممکن در قطعه فنی بیرینگ را در صنعت ایجاد نماید، مونتاژ بیرینگ ها می باشد. در این مقاله از دانشنامه بلبرینگ درباره مونتاژ بیرینگ ها و بهترین روش جا زدن بلبرینگ، مطالب سودمندی را برای شما بیان خواهیم نمود و امیدواریم این مقاله برای شما افراد فنی کار و مهندسان کاربردی باشد. شما عزیزان می توانید برای تهیه انواع بلبرینگ به فروشگاه اینترنتی دانشنامه بلبرینگ مراجعه کنید.

شرایط لازم قبل از نصب و جا زدن انواع بیرینگ ها

طبیعتا برای هر فرایندی قبل از انجام آن به یکسری آماده ‌سازی هایی نیازمند است در ادامه به شش مورد از مواردی که باید قبل از نصب و جا زدن انواع بیرینگ ها به آن توجه نمود، اشاره خواهد شد: 

  • رعایت نظافت در محیط کار: به این معنا است که محیط پیرامون کار را از هرگونه آلودگی و کثیفی و غبار بر طرف نمایید چرا که به واسطه وجود اجزا و قطعات و تجهیزاتی که در محیط پخش می باشد، می تواند با فرایند مونتاژ لینک ها ایجاد تداخل نماید.
  • انجام برنامه ریزی های دقیق: هر انجام فعالیتی از یکسری دستورالعمل ها، الزامات اجرایی و طرح ها و نقشه ها برخوردار می باشد و نیاز است که برنامه ریزی قبل از انجام مونتاژ به طور دقیق صورت پذیرد. بیرینگ ها بر اساس ابعاد به سه گروه تقسیم می شوند، گروه اول بیرنگ هایی که دارای قطر داخلی کمتر از 80 میلی متری باشند، گروه دوم بیرینگ هایی که قطر داخلی در آن ها در بازه 80 میلیمتر تا 200 میلیمتر باشد و یا حتی بزرگتر از 200 میلی متر باشد، گروه سوم انواعی است که قطر داخلی در آن از 200 میلیمتر بیشتر است.
  • انجام کنترل قطعات: باید قبل از انجام فرآیندهای آماده سازی برای مونتاژ بیرینگ، قطعات از نظر شرایط ظاهری، میزان کیفیت سطوح بر روی هوزینگ، شافت و سیلندریکال و یا مخروطی بودن شافت و غیره کنترل شوند.
  • آماده سازی قطعات: در این مرحله قطعات مربوطه و البته بیرینگ به طور دقیق آماده سازی شده و در محیطی به دور از آلودگی قرار داده می شود.
  • حفظ ایمنی محیط: آنچه در نصب ابزار آلات و تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است، رعایت اصول ایمنی می باشد. اجرای این دستورالعمل به جهت حفاظت فردی و حفاظت از ابزارها بسیار با اهمیت است.
  • پاکسازی روغن های نگهدارنده و مواد اضافی: در این مرحله باید از روی قطعات بیرینگ آکبند، روغن ها موجود زدوده شود. به این خاطر که قطعات بلبرینگ و رولبرینگ های جدید و آکبند در کاور مخصوص وجود داشته و به همراه سطحی آغشته از روغن نگهدارنده می باشند. این روغن ها موجبات خورندگی و البته زنگ زدگی را از آنها دور می سازد. به دنبال آن حتما نسبت به نوع درست بسته بندی و داشتن کیفیت بیرینگ نیز توجه ویژه نمایید.

شرایط لازم قبل از مونتاژ بیرینگ ها  

فرایند مونتاژ بیرینگ ها از نوع سرد

  • انجام فرایند های مکانیکی در مونتاژ بیرینگ ها
  • انجام فرایند ها به واسطه جک مونتاژ
  • انجام فرایند ها با استفاده از راهکار تزریق روغن از نوع پرفشار
  • انجام فرایند ها به واسطه کاربری از سنسور ترکیبی یا همان سنسور مونتاژ

توجه داشته باشید که فشار و ضربه ها در هنگام مونتاژ بیرینگ ها بر روی هوزینگ بیرینگ و یا بر روی شافت که در حالت پرسی نصب می گردند، فقط بر روی بیرینگ درگیر شده با هوزینگ یا بیرینگ درگیر شده با شافت اعمال شود. در شرایط عدم توجه به نحوه وارد نمودن فشار و ضربه، موجبات خرابی در بیرینگ های خارجی و داخلی را ایجاد خواهد نمود این خرابی ها غیر قابل جبران خواهد بود که می تواند در شرایط مونتاژ و یا حتی در شرایط انجام فعالیت ها، نمایان گردد. شاید برای شما هم جالب باشد تا درباره طریقه نصب بلبرینگ کف گرد اطلاعاتی کسب کنید، برای این منظور می توانید به صفحه ای با همین عنوان در بخش مقالات دانشنامه بلبرینگ مراجعه کنید.

فرایند مونتاژ بیرینگ ها از نوع سرد

بهترین روش جا زدن بلبرینگ

همانطور که نصب و جا زدن بلبرینگ ها می تواند موجبات افزایش طول عمر استفاده از آن ‌ها را شامل شود، از مهم ترین دلایل خرابی های زودهنگام بلبرینگ ها می توان به نصب نادرست در آن ها اشاره نمود. در ادامه نکات مهم درباره نحوه جازدن بلبرینگ ها را اشاره می نماییم:

  • مناسب ترین و بهترین قطعه بلبرینگ را برای کاربری مد نظر قرار گرفته انتخاب نمایید.
  • روش کار را بر اساس دستورالعملی که به وسیله کارخانه سازنده بلبرینگ معرفی شده است، انجام دهید.
  • حتما درباره مشخصاتی که برای قطعه شافت معرفی شده است بررسی های لازم را انجام دهید.
  • درباره موقعیت بلبرینگ اطمینان لازم را را رعایت نمایید.
  • در هنگام جازدن بلبرینگ به واسطه کاهش اصطکاک های موجود از روان کننده های مناسب استفاده نمایید.
نوشتن دیدگاه

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 4 عصر

پنجشنبه ها 9 صبح تا 1 ظهر

خدمات مشتریان

آماده ی هر گونه پاسخگویی در زمینه انتقادات، شکایات و نیازهای مشتریان است. لطفا با شماره 0913000000 تماس بگیرید.

تلفن های تماس: 031-000000-0

موبایل: 09130000000